Flere opløsninger udfordrer iOS-apps

Ekstremt få skærmstørrelser har længe gjort arbejdet lettere for udviklere til iOS - lanceringen af iPhone 6 og iPhone 6 Plus giver udfordringer.

Flere opløsninger udfordrer iOS-apps

iPhone fragmentering: Frem til lanceringen af iPhone 5 havde alle iPhones 3:2 som skærmproportion, og der forekom kun to forskellige opløsninger. Med iPhone 5 blev skærmen mere aflang – 16:9 – men beholdt det horisontale mål på 640 pixel.

Det er let at nedskalere et design fra retina-opløsning til ældre skærme, men for at klare forskellige proportioner har det været nødvendigt med dobbelte spor i dele af udviklingen.

iPhone 4S er den ældste model, der kan opgraderes til iOS 8. Det betyder, at systemet skal kunne håndtere både 3:2- og 16:9-skærme, plus at de nye skærmopløsninger, der kommer med iPhone 6 og iPhone 6 Plus, altså fire forskellige varianter.

Selvom der er langt til det store antal skærmopløsninger, web- og Android-udviklere skal tilpasse sig, betyder iPhone 6, at også iOS-udviklere er nødt til at begynde at se på responsiv teknik – design, der automatisk tilpasser sig efter skærmstørrelsen.

Billig iPhone? Se bedste pris.

For at håndtere de nye mobiler og fremtidssikre systemet har Apple tilføjet responsive elementer i værktøjerne til brugerfladedesign. En anden brik, der skal på plads, er i større udstrækning at bruge vektorgrafik frem for pixelgrafik – det gør det lettere, når for eksempel ikoner skal tilpasses forskellige skærme.

iphone fragmentering

Seneste nyt i fortællingen

Fortællingen slutter ikke her. Steen Jørgensen gik videre med sagen. 12/9/2014 tunede vi igen ind på emnet med en artikel der drejer sig om Sony Xperia Z3 Compact test: Mini mobil får topkarakter – Den næste artikel om emnet finder du her. Seneste nyt om temaet kan du finde her.