Chrome 94 beta tester ny teknik til gaming i browseren
Googles annoncering omkring Chrome 94 nævner, at Google implementerer nye webstandarder, der kan gøre browserbaserede gaming-oplevelser endnu bedre.
Chrome kan snart blive bedre til gaming
De snart kommende WebCodecs kan nemlig gøre cloudgaming enklere og hurtigere, mens den eksperimentale WebGPU kan gøre det lettere for spiludviklere af spil, der spilles i browser, at gøre brug af din computers kraft.
WebCodecs er en API designet til at give udviklere bedre adgang til de video encoding/decoding codecs, der allerede kommer med browseren, og som bestemmer hvad, der skal ske med videostreams.
Der findes allerede metoder til at få video til at afspille i Chrome, men det er ikke rigtig designet til formål som cloudgaming, der fungerer bedst med så minimal forsinkelse som muligt. WebCodecs er konstrueret, så indkommende videostreams dukker op på skærmen så hurtigt som muligt, potentielt ved hjælp af hardware decoding. Det vil også teoretisk give en bedre ydeevne, end vi i dag oplever på langsommere maskiner, som faktisk er den slags maskiner, hvor cloudgaming er mest eftertragtet.
Se også: Find priser på bærbare computere
Bedre adgang til computerens grafik
Den nyere og mere eksperimentale WebGPU giver webudviklere bedre adgang til hestekræfterne i din computers grafik ved at lade dem hoppe med på computerens egen grafik-API (i stil med Apples Metal, Microsofts DirectX 12 eller Vulkan). På samme måde bliver det enklere for webudviklere at tale med dit grafikkort på et sprog, det forstår, uden at skulle gå gennem andre lag, der kan gøre det hele langsommere.
Det er meningen, at den skal være en næste generation af WebGL, der lader udviklere gå med på OpenGL frameworket. I fremtiden skal teknologien gøre det enklere for udviklere at skabe grafisk intense spil, der kører i browseren ved at snuppe den komplette kraft fra den aktuelle generation af GPU’er.
Se også: Bedste laptop
Kan også give bedre Zoom
Begge teknologier har også andre formål end gaming. I en fremstilling fra juli 2020 nævner Google, at Zoom var interesserede i at bruge WebCodecs til videokonferencer, og at WebGPU kan bruges til at skabe 3D-modeller i browseren eller til at forbedre machine learning-modeller.
Det giver god mening, at de dukker op i Chrome, da det alt sammen er områder, hvor Google er med – alt fra cloudgaming med Google Stadia til deres egne apps til videosamtaler. Begge teknologier er for øvrigt åbne standarder udvikler af W3C, og også andre browserselskaber er begyndt at bruge dem.
Forventet klar til 2022
Der går jo nok endnu et stykke tid, inden vi får oplevelser at se, der benytter WebCodecs eller WebGPU. WebCodecs er faktisk ved at være klar til lancering og forventes at gå i luften i den kommende Chrome 94, men udviklerne skal stadig have tid til at få sine apps til at fungere med det.
Når det gælder WebGPU, er den på nuværende tidspunkt i en eksperimenterende testfase, som Google forventer varer til begyndelsen af 2022. Om den bliver en funktion til den tid afhænger af, hvordan testperioden går, om specifikationen er færdig, og om tilstrækkeligt mange er interesseret i at bruge den.
Se også: Nyheder om webbrowsere