Mobilspil omsætter for første gang mere end traditionelle computerspil

Mobilspil vil for første gang stå for en større omsætning end på andre platforme - større end spil til computere og konsoller.

Mobilspil omsætter for første gang mere end traditionelle computerspil

Mobilspillene har for første gang overhalet computerspil til PCere eller konsoller i omsætning.

Den tærskel blev krydset tidligere på året, hvilket betyder, at 2016 bliver den første gang, mobile spil på smartphones, tablets og andre håndholdte enheder giver mere omsætning end nogen anden platform.

Dette ifølge Newzoon, der beskæftiger sig med research omkring computerspil. Omsætningen for alle spil vil nå op på 99,6 milliarder dollar i år.

Det er en stigning på 8,5 procent i forhold til 2015.

Se også: Priser på mobiltelefoner

Mobilspil følger tendensen på andre områder

Spilverden følger altså sammen tendens som mange andre områder, i og med at folk brugere mere og mere tid på deres mobiler. Ifølge Nielsen havde 76 procent af de mobilbrugere, der benyttede underholdsnings-apps i fjerde kvartal af 2015 mindst en gang prøvet at spille et mobilspil på telefonen.

Mobilspil har betydet et kæmpe boost for firmaer som Zynga. Samtidig har det sat gang i en konsolidering inden for området. King Digital, firmaet bag Candy Crush, blev i november 2015 købt af Activision for 5,9 milliarder dollar efter kun at have eksisteret i to år.

I september 2014 betalte Microsoft 2,5 milliarder dollar for Mojang, der står bag Minecraft, og Amazon købte Twitch for 970 millioner dollar måneden før.

Se også: Test af mobilspil

Kilde