EU: Private aktører må ikke få monopol på metaverset

EU har fremlagt et udkast for, hvordan de mener, at metaverset skal håndteres - ingen private aktører må sidde med magten, lyder det blandt andet.

EU: Private aktører må ikke få monopol på metaverset

Thierry Breton, EU-kommissær for Internal Market, har givet en skitse over en tretrinsplan for Europas ambitioner for metaverset, samtidig som lanceringen af en AR/VR-koalition annonceres. Det er en koalition, der skal opmuntre investeringer i sektoren.

I et blogindlæg forklarer Breton, at metaverset er en af Europa Kommissionens største udfordringer, samt at planene om en virtuel verden med fokus på mennesker, teknologier og infrastruktur.

Vil tage magten fra private aktører

Breton skriver, at det nye miljø skal “forankre europæiske værdier fra starten” med private virtuelle verdner udviklet på en måde, der er baseret på kompatible standarder, så ”no private player” kan stå med al magt eller bestemme vilkår og betingelser.

“Innovatorer og teknologier bør have lov til at udvikle sig uhindret,” skriver han og tilføjer, at Europa Kommissionen ikke vil tolerere private monopoler.

Breton mener, at formningen af metaverset afhænger af dets mulighed for at mestre og udvikle banebrydende teknologier i Europa og opbygge et bæredygtigt økosystem.

Se også: Er metaverset farligt for børn?

EU klar med VR and AR Industrial Coalition

For at hjælpe udviklingen på vej har Europa Kommissionen officielt lanceret VR and AR Industrial Coalition, et tiltag vi hørte om første gang i 2020, hvor aktører fra metavers-branchen føres sammen.

Koalitionen skal have fokus på en specifik køreplan, godkendt af flere end 40 europæiske selskaber, fra store organisationer, små- og mellemstore virksomheder og universiteter.

Breton tilføjer, at Europa investerer i en række teknologier relateret til metaverset, blandt andet fotonik, halvledere og nye materialer, og argumenterer for, at der er et behov for at samle finansiering fra EU, nationale og private aktører for rigtigt at kunne opnå målet.

Find billige priser på VR-headset her.

Skal skabe robust infrastruktur

Endelig skal Europa Kommissionen fokusere på at skabe en robust infrastruktur, når det gælder opkobling. Breton mener, at mængden af data, der bliver udvekslet i virtuelle miljøer, bliver større end nogensinde, hvilket sætter ”intense pressure” på den infrastruktur, man har.

Han fremhæver, at den udfordring allerede eksisterer med den stigende mængde data, der håndteres af den eksisterende infrastruktur, men at faldende omsætning har mindsket lysten til at investere i en bedre infrastruktur.

Derfor vil Europa Kommissionen opfordre alle aktører på markedet, der nyder godt af digitale overførsler, til at bidrage med en retfærdig mængde varer, tjenester og infrastruktur.

Se også: Nyheder om metaverset