Eksklusivt interview: Vi møder designeren bag Galaxy S6 og S6 Edge
Han har tidligere designet sportsbiler for McLaren, men nu arbejder Hong Ku Yeo hos Samsung og er den ansvarlige for designet af Samsung Galaxy S6 og S6 Edge. ”Det er en betydeligt større udfordring at designe en smartphone i dag, end det er at designe en sportsbil, blandt andet fordi konkurrencen er så hård”.
Hong Ku Yeo er selvfølgelig ikke alene om at have arbejdet med og bidraget til det, der blev det endelige design på S6 og S6 Edge. Hos Samsung har forskellige teams ansvar for henholdsvis hardwaren og softwaren. Hong Ku Yeo arbejder primært med hardwaren som industridesigner, men siger, at dialogen afdelingerne imellem er blevet mere vigtig.
”Vi kommunikerer mere nu, end vi nogensinde tidligere har gjort”, siger han.
Designet vigtigst ved Galaxy S6 og Galaxy S6 Edge?
Det er tydeligt, at netop designet er vigtigere ved dette produkt end måske ved noget andet Samsung-produkt. Det er designet, der skal være grunden til, at Samsung for eksempel har fravalgt plads til hukommelseskort, vandtæthed og mulighed for at skifte batteriet selv. Alt dette var funktioner og egenskaber, forgængeren Galaxy S5 havde, men som nu helt enkelt er bortprioriteret.
Hong Ku Yeo har svært ved generelt at sige, om design går forud for funktion, men vil i stedet hævde, at de skal gå hånd i hånd. Med det sagt lader den buede skærm på S6 Edge til at være et eksempel, hvor designidéen kom først, og funktionaliteten først blev udtænkt senere. ”Med Galaxy S6 Edge ville vi først og fremmest skabe den her nye skærmoplevelse”, siger han og antyder, at den kontaktliste, den bruges til, var et senere påhit.
Er den buede skærm også den designdetalje ved de nye telefoner, du er mest tilfreds med?
”At det er så vellykket med den buede skærm, er helt klart en bedrift, men jeg kan også godt lide det udvendige på telefonerne. Glasset og mellemrummet til overfladen gør, at farven får mere dybde. På den måde undgår vi, at telefonen virker industriel og kold. Det er desuden lykkes os at lave tynde telefoner, der alligevel er rare at holde om”.
Et skridt tilbage
Arbejdet med at skabe det, der blev Galaxy S6 og S6 Edge gik under kodenavnet Project Zero, og tanken var, at alle internt i selskabet skulle tage et skridt tilbage og lave den bedste telefon, uden nødvendigvis at se så meget på, hvad de tidligere havde lavet.
I bilverden, som du jo har erfaring fra, kan man tydeligt se, også på en helt ny bil, at det for eksempel er en Volvo, fordi den udstråler deres formsprog. Hvordan fik I Samsung-fornemmelsen med i Project Zero?
”Det, der frem for alt kendetegner Samsung, er den luksuriøse fornemmelse, der blandt andet går igen i begrebet ”meaningfull innovation”, der er en af de grundlæggende værdier, vi arbejder ud fra”.
De første skitser af Samsung Galaxy S6 og Galaxy S6 Edge
Hong Ku Yeo viser nogle af sine første skitser af S6 og S6 Edge frem, og de ligner rigtig meget de færdige produkter. Han siger, at stort set hvem som helst kan tegne en telefon, men at der skal noget mere til for at lave et produkt, der virkelig kommer i produktion i den mængde, det drejer sig om her.
Vi har set dine skitser her. Når du begynder at tegne på et nyt produkt, hvad begynder du så med?
”Man har ofte en idé i hovedet, som man går ud fra. Den møder så senere virkeligheden.
Hvor finder du din inspiration?
”Egentlig over alt, altid, i omgivelserne, hvor jeg befinder mig. Vi tager på mange inspirationsrejser for at få nye indtryk”.
3 designcentre i Europa
Samsung har flere designcentre spredt over hele verden, blandt andet tre forskellige i Europa, men indtil videre ingen i Norden. På designkontoret i London bestemmer man over varemærke og strategier for de kommende tre år, mens teamet i Paris studerer lokale kulturer, og medarbejderne i Milano koncentrerer sig om farve og materialevalg. På kontoret i Milano arbejder man dog kun et år frem i tiden, fordi de trends skifter så hurtigt.
Bliver du nogensinde inspireret af, hvad en konkurrent har lavet?
”Det ville være forkert af mig at bedømme konkurrenternes produkter. Vi definerer vores egen designstrategi, og så holder vi os konsekvent til den”.
Hong Ku Yeo har dog ingen problemer med at bedømme Samsungs egne produkter og hævder, at Project Zero og de nye S6 og S6 Edge har været noget af et drømmeprojekt at arbejde med. Meget af arbejdet gik ud på at forenkle og prioritere et æstetisk tiltalende design, eftersom netop formgivningen bliver mere og mere vigtig for mobilkunderne. Det lader dog ikke til, at det betød nogen modsætninger mellem teknikere og designere i dette lidt specielle udviklingsarbejde.
”Nej, vi er mange flittige mobilbrugere i designteamet, så det var snarere os, der skulle overtales”, påstår Hong Ku Yeo.
Derfor tog designskiftet lang tid
Samsung har længe været kritiseret for, at modellerne har været plastikagtige, også flagskibsmodellerne. Grunden til, at det har taget så lang tid for Samsung at tage kritikken til sig og ændre materialevalgene, skyldes ifølge Hong Ku Yeo, at de ville være helt sikre på, at alt fungerede tilfredsstillende, før de satte produktionen af nye telefoner i glas og metal i produktion.
En af grundene til telefonernes formsprog er vigtigheden i at skille sig ud i mængden af nye telefoner, der kommer på markedet. Samsung laver mange markedsundersøgelser for at have et beslutningsgrundlag for produktionsudviklingen, og i Europa har designet længe været en særlig vigtig faktor i valget af telefon. Nu har den interesse spredt sig mærkbart til resten af verden.
De nordiske lande er i dag en unik udfordring, eftersom de er et så modent smartphone-marked. Ifølge Samsung er andelen, der har en smartphone, her dobbelt på stor, som hvis man ser på det globalt. Det, mener man, stiller nye krav, og som mobilproducent skal de derfor tale mindre om tekniske specifikationer og mere om, hvad man kan bruge det pågældende produkt til.
Trist med etuier på mobiler
I designkredse taler man ofte om nordisk design, og Hong Ku Yeo taler ganske vist om, hvordan han kan blive inspireret af Norden, men han synes, at nordiske design mere har at gøre med brugbarhed, og man får det indtryk, at han bliver mindst lige så inspireret af andre regioner og designretninger.
”Som designer synes jeg, det er trist, at det første, folk gør, når de har købt en ny telefon, er at de lukker den inde og skjuler den i et stort beskyttende etui”, påpeger Hong Ku Yeo. Det er tydeligt, at han er særligt tilfreds med farverne, og han fortæller, at den grønne version af S6 Edge er blevet alle designmedarbejdernes favorit, måske fordi den farve ikke traditionelt associeres med netop mobiltelefoner.
Når det drejer sig om hårdførhed, er Samsung Galaxy S6 Edge lavet, så rammen i metal altid skal være det første, der tager imod kraften ved et stød. Hver glaskant er afrundet for ikke bare at beskytte glasset, men også af æstetiske årsager og for enkel brug.
Læs også vores tests af Samsung Galaxy S6 og S6 Edge, der begge er kommet på markedet i Danmark.
Mere om temaet
Historien fik nyt liv. Steen Jørgensen gik videre med historien. 13/4/2015 gik vi videre med sagen; LG G Flex 2 test – Overrasker positivt og blander sig med de bedste – Læs her. Meget er sket siden. Du kan klikke her for sidste nyt i sagen..