Google kan have planer om en egen spilstreaming-platform

Google skulle have planer om at bevæge sig ind på spilmarkedet - det giver mening, da markedet er enormt og mobilspil dominerende.

Google kan have planer om en egen spilstreaming-platform

Google har fingrene i bolledejen, når det gælder det meste – mail, kort, søgning, Android og så videre, listen er lang. Der er dog et område, hvor Google ikke er et af de første selskaber, der dukker op i hovedet, og det er inden for spil. Det ser nu ud til at ændre sig, for ifølge rygter fra Kotaku har Google planer om at skabe deres egen spilstreaming-platform.

 

Sådan vil Google satse på spilstreaming

Det skulle efter sigende være en tretrins raket, hvor første del er at skabe en streaming-platform, den anden at udvikle egen hardware, der formentlig skal fungere med streaming-tjenesten, og den tredje at rekruttere udviklere og få dem ind i Google-koncernen, på samme måde som Sony, Nintendo og Microsoft har udviklerstudier, der arbejder direkte for de pågældende selskaber.

Der har i årevis været snakket om, at streaming af spil kan blive den næste store ting, så det er interessant, at Google ser ud til at bevæge sig i den retning. Streamer man spil, slipper man som privatperson for at hele tiden opgradere sin hardware for at kunne følge med udviklingen. Ulempen er, at man er helt afhængig af internetforbindelse.

Se også: Bedste mobiltelefoner til spil

 

OUYA og Nvidia Shield har ikke slået igennem

Den seneste tid har vi set forsøg på at gøre Android til en spilplatform med konsoller som OUYA og Nvidia Shield, men de er ikke rigtigt slået igennem. Men det giver mening, at Google vil satse på spil. Markedet er nemlig enormt.

Ifølge Global Games Market Report vil der i 2018 vær 2,3 milliarder aktive spillere på verdensplan og de vil bruge 137,9 milliarder dollars på spil alene her i 2018. Det er en stigning på 13,3 procent sammenlignet med sidste år eller 16,2 milliarder dollars.

Mobilspil vil stå for over halvdelen af det marked med en omsætning på 70,3 milliarder dollars og en vækst på 25,5 procent sammenlignet med 2017. Herefter kommer konsolspil og pr-spil med omsætning på 34,6 og 32,9 milliarder dollars.

Se også: Nyheder om Google