Fremtidens gaming-trends: AR og mere socialt

I følge trendundersøgelse fra Ericsson ConsumerLab kommer Augumented Reality (AR) til at spille en langt større rolle i spil i fremtiden.

Fremtidens gaming-trends: AR og mere socialt

Gaming bliver mere og mere populært. Ifølge Ericsson ConsumerLab kommer Augumented Reality (AR) til at spille en langt større rolle i spil. De fleste danskere er efterhånden stødt på spilfænomener som Pokémon Go, Fortnite og Counterstrike. Men selv om gaming bliver mere og mere udbredt, er kategorien ofte overset i snakken om den nye medievirkelighed.

Ifølge DR’s medieforskning er gaming nu mere udbredt end trykte medier, og ser man på danske unge udgør gaming 10 procent af deres medieforbrug. Men hvordan ser det ud, hvis vi kigger fem år frem?

 

AR påvirker spil spil i fremtiden – og vores hver dag generelt

I en ny rapport, der er repræsentativ for 676 millioner mennesker, stiller Ericsson ConsumerLab skarpt på de tendenser, der kommer til at påvirke gaming i fremtiden. Her er AR en af de stærkeste tendenser, der ikke alene kommer til at spille en langt større rolle i spil, men også i vores hverdag generelt.

Næsten hver anden (48 pct.) svarer, at de vil bruge AR på tværs af forskellige medietyper i løbet af de næste fem år. 45 procent af gamerne svarer, at de er interesserede i at bruge AR-briller til at se tv og video, og næsten lige så mange vil bruge AR til at indrette deres hjem. Så i takt med at vi begynder at vænne os til brugen af AR i ting som spil, kunst og film, bliver vi også mere åbne for anvendelsen af teknologien i andre aspekter af hverdagen.

”Når AR-spil flytter ud i vores fysiske omgivelser og omdanner vores dagligdag til en spilplatform, som eksempelvis Pokémon Go gjorde, ændrer det vores liv dramatisk. I takt med at AR driver udviklingen i spilverdenen, vil andre aspekter af vores liv også påvirkes. Man kan for eksempel sagtens forestille sig, at ens supermarkedsbesøg bliver en spiloplevelse, hvor man via mobil og AR kan nedsætte spildtiden i køen med en sjov spiloplevelse, hvor man kan spille sig til rabat på indkøbet,’’ forklarer Anders Erlandsson, Senior Advisor hos Ericsson.

Se også: Smartphones der er gode til gaming

 

Syv tendenser inden for gaming

1. Gaming bliver mere populært, men opfattes ikke som mere vigtigt
Gaming er større end nogensinde før, stærkt drevet af udbredelsen af spil på mobilen. Men selv om spil globalt set udgør 26 procent af den generelle tid brugt på medieforbrug, svarer kun 23 procent, at de ser gaming som meget vigtigt, hvilket gør den til den lavest prioriterede af de opstillede mediekategorier. Det er aldersgruppen mellem 25 og 34 år, der opfatter gaming som mest vigtig – til trods for at teenagere spiller mest.

2. Forbrugerne er åbne for flydende grænser mellem spil og virkelighed
Undersøgelsen viser også, at forbrugerne er meget interesserede i, at virtuelle elementer forbliver synlige i virkeligheden efter, et AR-spil eller en AR-oplevelse er slut. Halvdelen af forbrugerne mener, at vedvarende objekter er et vigtigt element i denne form for spil.

3. Gaming bliver mere socialt
Selvom måden vi spiller gradvist ændrer sig og måske umiddelbart kan virke mere asocial, så vil forbrugernes forventninger til spils sociale aspekter kun blive højere. Knap en fjerdedel af PC- og konsol-spillere svarer, at de spiller flere multiplayer-spil i dag, end de gjorde for fem år siden. 20 pct. af dem forventer også, at de vil spille flere multiplayer-spil de kommende fem år.

4. 10 pct. står for halvdelen af al gaming
Næsten halvdelen af al den tid, der bliver brugt på gaming verden over, bruges af blot 10 pct. af de mest entusiastiske gamere. Generelt set er det stadig 16-24-årige drenge, der spiller mest. Her er det hele 90 pct., der spiller mindst én gang ugentligt.

5. Fra joystick til smartphone: Forbrugerne foretrækker at spille på mobilen
Ifølge forbrugernes egen vurdering vil spil på mobile platforme blive mere udbredt i fremtiden. I 2023 forventer hele 54 pct., at de vil spille spil på mobilen ugentligt, hvilket er en stigning på 12 pct. siden 2013. Omvendt vil udbredelsen af spil på computeren falde med 8 pct.

6. AR er populært, men endnu ikke virkelighedsnært nok
Fire ud af ti AR-gamere svarer, at de mener, at oplevelsen vil blive bedre, hvis spillene bliver mere fordybende, AR-brillerne er billige, og hvis AR ikke sluger for meget af mobilbatteriet. Samtidig mener syv ud af ti, at AR åbner op for en helt ny spiloplevelse, og næsten ligeså mange svarer, at de tror, det vil ændre måden, vi spiller på i fremtiden.

7. Gaming rykker ud af teenageværelset
Selvom de fleste stadig foretrækker at spille derhjemme, tyder det på, at gaming vil rykke mere og mere ud af hjemmet og ud i virkeligheden. To ud af tre (66 pct.) svarer, at de også gerne vil spille, når de er uden for hjemmets fire vægge.

Se også: Nyheder om gaming

kilde