Electronic Arts manipulerer med karakterer i Google Play
Freemium-modellen til betaling i spil til mobiler og tablets bliver mere almindeligt og det styrer også, hvordan spillene laves. Men måske et oprør er i gang efter et massivt fejltrin fra Electronic Arts (EA).
Princippet bag freemium-spil er, at selve spillet er gratis, men at man så skal købe sig til fordele med rigtige penge i spillet. En model er typisk, at det tager enormt lang tid at tilkæmpe sig til nok point til at købe nyt udstyr i for eksempel sværdspil, men at man med rigtige penge kan købe sig til nyt udstyr og dermed få muligheden for rent faktisk at gennemføre spillet.
Sådan en model styrer ganske enkelt selve opbygningen af mange spil. Hvor man som spiller typisk finder glæde og tilfredsstillelse i selv at komme videre i spillet med kløgt og ihærdighed, så ligger det i freemium-spillenes natur snarere i udviklernes interesse, at spilleren sidder fast i spillet og dermed tvinges til at bruge penge for at komme videre i spillet.
For snart to år siden testede vi spillet CK Zombies og advarede mod det, da det var umuligt at gennemføre uden at man måtte købe sig til succes.
Forskellen er specielt tydelig, når man sammenligner gamle spil med nye ”reboots” over samme spilidé. Når vi sammenligner det gamle rollespil Ultima med den nye version, er det tydeligt, at det ældre spil havde en fremdrift i handlingen, mens det i den nye version snarere føles som om, at målet hele tiden flyttes længere frem for at få os til at blive i spillet i så lang tid som muligt med henblik på at få os til lommerne.
Et andet spil, som fornylig gennemgik samme udvikling er Dungeon Keeper, men denne gang har såvel brugere som anmeldere gjort oprør. Eurogamer gav spillet 1/10 i karakter og på Metacritic, som samler anmeldelser fra en række forskellige kilder, er karakteren på 46 procent, hvilket er rigtig dårligt. Spillet fik også skribenten Thomas Baekdal til at skrive om, hvordan in-app-køb ødelægger spilindustrien.
Trods den hårde kritik af spillet, domineres karaktergivningen af karakteren 5 i Google Play – 5 er det højeste, man kan give et spil.
Det beror formentlig på, at når man i spillet bliver bedt om at give karakter til spillet, så kan man vælge mellem at give 5 eller 1-4 i karakter. Vælger man 5, bliver karakteren vist på Google Play, men vælger man 1-4, får man i stedet en mailformular, hvor man kan skrive, hvordan EA kan forbedre spillet.
I brugerreglerne for Google Play står det tydeligt, at man ikke må manipulere med karakteren, hverken direkte eller indirekte og denne ageren fra EA’s side må nok anses som et brud på de regler. Det har også fået den effekt, at mange brugere er blevet så provokeret af det, at de manuelt har sat karakteren til 1 for spillet på Google Play.