Guide: Sådan gør du din iPhone til ultimativt game center
I de tidlige 90ere var der kun lidt forskel på computer og spillecomputer. Selvom de fleste spil levede i DOS-miljø, var det ikke ualmindeligt, at de smuttede forbi på en skærm med et regnbuefarvet æble. Så kom revolutionen. Microsoft introducerede den spildedikerede løsning DirectX, og groft sagt kan man sige, at det var her computergiganternes veje skiltes i forskellige retninger. Pludselig var forudsætningerne lige så brede som markedets potentiale.
Med DirectX som grundsten begyndte spillene at hælde mod, rent ud sagt kræve, håndplukkede grafik- og lydkort. Apple fortsatte med at eksistere i en utopisk boble, hvor ingen ydre påvirkning eller valgfrihed var relevant. Her ville de grådige hardwareproducenter ikke være med. Samtidig strittede Windows-computerne i deres eksplosive vokseværk i alle retninger.
Som en Xbox i lommen
I dag står Microsoft stærkt med spillekonsollen Xbox, mens den frygtede (!) rivals autonome ånd er stærkere end nogensinde. Men Apple har på det sidste også med tilfredshed kunne konstatere, at man har fået lavet en spilleplatform. som var den en trojaner. Den ligger i din lomme lige nu. Ja netop, du har en konkurrent til Xbox i din lomme.
Påstanden er kontant og forenklet, men når man stifter bekendtskab med det nye påfund Game Center – der introduceres med version 4.1 af iPhone-styresystemet – virker det uundgåeligt. Nu skal vi nemlig bygge vores spilleego op omkring en profil, hvor vi samler præstationer, venner og resultater. Game Center følger med os ind i spillene og ligger konstant i baggrunden. På præcis samme måde som systemet på Xbox 360 opmuntrer os til at samle achievementpoint og socialisere.
Æstetikken ved Game Center som applikation får det til at virke som står man ved et kasinobord i maghoni, med spillechips strøet på et grønt tæppe. Det er ikke de associationer, jeg vil have, når jeg spiller mine yndlingsspil på iPhone – der ikke ligefrem er hasardspil. Men det er i hvert fald en velfungerende og struktureret brugerflade med den let tilgængelige overskuelighed, som Apple er kendt for.
Præstationskulturen gennemsyrer alle lignende tjenester i dag. Xbox 360 er et nærliggende eksempel, og man kan nævne PlayStation Network, Steam eller hvorfor ikke Nokias N-Gage – der gik fra at være en historisk floppende spillemobil til udbredt spilleplatform.
Game Center føles egentlig ikke som en revolution for iPhone som spilleplatform, snarere en direkte nødvendighed – et krav. Lidt også som et tegn på, at Apple har genvundet selvtilliden og begyndt at turde begive sig ind på spillemarkedet. Og det er svært at undervurdere App Store, hvor spil som Angry Birds sælges i milliontal, og hvor så mange spil vælter ind, at man bliver vindøjet og gak-gak bare af at bladre rundt i spillene.
Via iPhone er Apple nu på vej tilbage for at slutte cirklen. Game Center og App Store kommer nemlig til almindelige OSX – og med det rekordtykke katalog som basis lader det til, at det, vi tidligere her i branchen har fejet af som baggrundsstøj, kommer til at spille en central rolle. Jeg kan ikke lade være. Nu siger jeg det: Spillecentral.