Guide: Sådan gør du din iPhone til ultimativt game center
_Side 4 Spiltest:Chaos Rings_
Chaos Rings
Velbevandrede TV-spillere som jeg forbinder den japanske spilgigant Square Enix med mastodontproduktioner midt i begivenhedernes centrum. Derfor fremstår det som noget stort, når man laver noget lige så specifikt til iPhone.
Chaos Rings er nemlig skræddersyet til vores elskede legetøj præcis efter den skabelon, vi forbinder med japanske rollespil. Spiser man med øjnene, er det her rigtig godt – smukke, surrealistiske miljøer i eksklusiv grafik kombineres med farverige androgyne karakterer. Mindst lige så spektakulære er alle de fantasifostre og monstre, man møder.
Handlingen er som sædvanligt sløret af uklarheder og hukommelsestab; alt som figurerne ved fra begyndelsen er, at de er udvalgt til at avancere opad, etage for etage i den enorme, magiske tårn, hvor der er placeret, og at de skal gøre det delt op i stridspar.
De japanske spillekonventioner gennemsyrer også menuopsætningen og stridssystemet, der er lidt så rodet præsenteret og frem for alt udrede upædagogisk i bunker af tekstbokse. Ifølge japanske rollespilstraditioner kastes man ud i strid helt uden forvarsel og tilfældigt med jævne mellemrum, når man løber rundt for at udforske miljøerne.
Stridssystemet går efter tur og udføres med kommandoer, hvilket er meget passende til formatet, og giver tid til eftertanke.
Selvom jeg personligt har det svært med den meget stridsorienterede og strikte opsætning – der ikke rigtig giver en fornemmelse af frihed og eventyr – kan man ikke komme udenom Chaos Rings’ lysende kvaliteter. Men det koster også 79 kroner.
Navn: Chaos Rings
Genre: Adventure
Pris: 79
Karakter: 8/10