HTC: Babyer skal kunne bruge vores telefoner
John Wang er intet mindre end Chief Innovation Wizard for HTC’s Magic Labs. Det er et innovationscenter, hvor de nye produkter fra HTC bliver udviklet. Blandt andet er Touch-designet udviklet her. Så her sker mange ting, forklarer John Wang, men meget bliver også forkastet undervejs:
– Vi har lavet en del fejltagelser, det indrømmer vi gerne. For to-tre år siden så vi et stort problem i industrien, hvor produkterne blev for komplicerede. Brugerne bad ikke om at få flere funktioner eller om at få telefoner, der var sværere at bruge. Vi oplevede selv det problem med brugerne, da vi laver high-end-telefoner. Og så en dag fik vi en åbenbaring, hvor vi indså, at alt vi gjorde, var forkert. Enkelthed skulle i fokus, forklarer John Wang.
Logik for babyer
Han forbinder enkelthed med begrebet "Zero Learning", hvor målet er at skabe produkter, som selv babyer kan betjene. HTC er endnu langt fra det må, forklarer John Wang, men han mener selv, at de er godt på vej med TouchFLO-teknikken, der baserer brugen af mobiltelefonen på, at man trækker en finger rundt på skærmen.
Han forklarer baby-analogien med, at når babyer sidder med en klods med forskellige dyr på siderne og vil se, hvad der er på de andre sider, så tænker de ikke over, hvordan de skal gøre det, de tjatter bare til klodsen, og så drejer den. Det er den oplevelse, HTC ønsker, at TouchFLO skal kunne give brugerne:
– Når man bladrer i et billedalbum på mobilen, så er det ikke intuitivt, at man skal trykke på en tast på telefonen for at bladre den ene vej, eller at man skal trykke på en tast for at zoome ind og en anden for at zoome ud. Vil man se et nyt billede, så er det mest naturlige bare, at man skubber billedet væk fra skærmen ved at trække en finger hen over skærmen i den retning, man vil bladre i albummet. Her kom vi og Apple med noget nyt, forklarer John Wang.
Vi har set trykfølsomme mobiltelefoner og smartphones i nogen tid efterhånden, men det er mest brugt som slagstrick, vurderer John Wang:
– Da de første trykfølsomme skærme kom, hvad var så det første, man gjorde? Det var at tegne en tast på dem! Der skal mere til for at kunne kalde en skærm for touch-screen – der skal ikke være taster på skærmen for at kunne navigere rundt i menuen. Man skal man kunne trække en finger rundt på den for at få den til at gøre det, man ønsker, forklarer han.
John Wang mener overordnet set, at alle styresystemer lider af at være for komplicerede at bruge, også Windows Mobile, som de selv sværger til, men han afviser samtidig, at TouchFLO-teknologien skal være fuldt integreret i hele mobilens brugerflade. Det kommer til at ske, forklarer han, men det skal ikke være et mål i sig selv, understreger han:
– Outlook i mobilen skal for eksempel ligne Outlook på computeren. Nogle funktioner skal bare ligne hinanden, så det er det samme, man skal gøre for at bruge en bestemt funktion, uanset hvilken enhed man sidder med, uddyber John Wang.
Vi har lavet X1!
På årets Mobile World Congress i Barcelona lancerede flere af de store producenter rigtig mange nye produkter. HTC lancerede reelt kun et nyt produkt, nemlig P3470. De er et lille firma, sammenlignet med for eksempel Nokia og Samsung, så det er en helt bevidst strategi, når de kun lancerer ét produkt for hver gang konkurrenterne lancerer 10 produkter:
– Vi vil være mobilverdenens svar på BMW. Vi er meget fokuserede på at være innovative, og laver man færre ting, som til gengæld er innovative, så får man også mere respekt, forklarer John Wang.
Samtidig ser han heller ingen problemer i, at Sony Ericcson nu også har indgået et samarbejde med Microsoft, så den nye X1 fra Sony Ericsson har fået Windows Mobile som styresystem:
– Ved du, hvem der har lavet den, spørger han og sænker pludselige stemmen, mens han læner sig frem:
– Det har vi! Vi elsker at arbejde sammen med andre, og når vi gør det, så gør vi det godt. Med Sony Ericsson kommer Windows Mobile ud til at bredere publikum, og det er kun i vores interese, forklarer John Wang.
Razr-syndromet
I lang tid var HTC synonymt med avancerede erhvervstelefoner med et meget trist design, men det store gennembrud til det brede publikum kom med Touch-modellen, som ind til videre er kommet i tre forskellige varianter. HTC har dog ingen planer om at blive ramt af Razr-syndromet, hvor Motorola blev ved med at lave telefoner med Razr-designet i stedet for at forny sig.
– Razr var et gennembrud for mobil-design, men det var ikke en ny måde at tænke, der kunne redde menneskeheden. Vi ønsker ikke kun at lave cool design, vi er små og må hele tiden være innovative, det ligger i vores dna. Vi tager ikke en lur midt i det hele, forklarer John Wang.
Redder Touch så menneskeheden?
– Ikke endnu, svarer John Wang grinende.
– Og babyer kan ikke betjene Touch endnu. Det er en lang rejse, inden det lykkes, slutter han.