Ice Cream Sandwich til både mobiler og tablets
Lad der ikke være nogen tvivl om at Google har haft travlt de sidste par år. I løbet af Androids levetid har man hidtil frigivet hele otte større udgaver af Androi, og nu er softwaregiganten klar med den niende i rækken – Android 3.1 (Honeycomb) – som blev præsenteret ved Google IO 2011 i går.
Der er en række spændende nyheder i Honeycomb 3.1. Man kan f.eks. justere størrelsen på widgets, og dermed selv vælge hvor meget skærmareal den valgte widget skal tage.
En rigtig spændende funktion er, at systemet kan opføre sig som USB-vært. Det betyder ganske enkelt at andre USB-enheder vil kunne tilsluttes og bruges sammen med systemet. Eksempler på dette kan være et tastatur, mus, gamecontroller eller endda et helt almindeligt digitalkamera, hvor billederne skal importeres.
Ice Cream Sandwich bliver ét OS
Efter præsentationen af Honeycomb, begyndte Google at fortælle om fremtiden. Den næste store version af Android kommer til at hedde Ice Cream Sandwich, og hvis man skal tro på Google-folkene, så er det "den mest ambitiøse release" til dato.
Ice Cream Sandwich kommer formentlig til at hedde Android 4.0 i sin endelige form, når det kommer i fjerde kvartal, og det er et styresystem, der kan køre overalt. Det vil sige at det ikke er forbeholdt mobiler eller tablets, men derimod fungerer på begge enheder ud fra samme kode.
Google har med sine egne ord taget "alt det gode" fra Honeycomb, f.eks. widgets og oversigt over anvendte programmer, og sørget for at det kommer med i Ice Cream Sandwich.
Der skal desuden være et solidt applikationsframework med nye intelligente API’er, der kan tilpasse indhold på skærmen for at optimere til den enhed, man benytter.
Udvidet ansigtsgenkendelse
Kort efter bliver en af de nye API’er demonstreret på scenen. Der er tale om et program, der kan genkende ansigter i et billede og endda finde ud af om personer i billedet snakker, hvorefter der vil blive zoomet ind på personen. Smart til videoopkald – og så er det endda en API, som alle udviklere vil kunne bruge i sine programmer.
Google har i skrivende stund aktiveret over 100 millioner Android-enheder, og yderligere 400.000 aktiveringer bliver foretaget dagligt. Der findes aktuelt omkring 310 enheder i 112 lande. Disse enheder kommer fra 36 forskellige producenter, hvoraf nogle formentlig har haft en eller flere af de 215 operatører i ryggen ved udvikling og lancering af deres produkter. På verdensplan findes der aktuelt over 450.000 Android-udviklere, der til sammen har hjulpet med at opnå 200.000 apps i Android Market.