Interview med manden bag Angry Birds: Mobilspil for milliarder
Spil dominerer bestsellerlisterne
Ved et kig på Apples topliste over de apps, der trækker flest penge ind i App Store, så viser det sig, at 5 af 10 titler på listen er spil. Rygtet siger, at Apples Steve Jobs ikke er nogen større spilfantast, og Apples iPhone og iPod Touch har heller ikke været markedsført som spilmaskiner.
Men forbrugerne ved, hvad de vil have. I dag markedsføres for eksempel Apples iPod Touch lige så meget som en maskine at spille spil på som en medieafspiller, hvilket ikke var tilfældet, da produktet blev lanceret.
Apps sælger endnu flere telefoner og trækker desuden mange penge ind til selskaberne, der driver de store app-butikker. Derfor er det let at forstå, at mobil- og it-giganterne kigger mere og mere efter de mobile spil.
Store aktører fra den traditionelle spilbranche søger for eksempel nu mod mobilmarkedet. To eksempler er Microsoft, der har satset meget på at integrere Xbox Live i deres nye Windows Phone 7, og Sony, der tager PlayStation til mobilverdenen med Sony Ericssons Android-baserede spilmobil, Xperia Play.
Mobilspil til computeren
Men noget, der siger endnu mere om, hvordan magtbalancen i spilverdenen er ved at skifte, er, at succesfulde mobilspil nu begynder at tage springet over til traditionelle platforme. Bedste eksempel er igen Angry Birds, der nu er kommet videre til almindelige computere og spillekonsoller som for eksempel Nintendos 3DS.
Mobilen er ikke længere noget, der kommer i anden række, som man tilpasser eksisterende titler til, men kommer nu i første række som platform for stadig flere spilselskaber. I mobilen er det både lettere, hurtigere og billigere at få nye spiltitler ud til forbrugerne. Mobilen er et godt sted at teste, eftersom det er billigere end at lave store spil, og får man et stort hit som Angry Birds, er det let at overføre det til andre systemer.