Interview med manden bag Angry Birds: Mobilspil for milliarder

Spil er storsælgere i app-butikkerne, og branchen forventes at omsætte for tocifrede milliardbeløb inden for bare et par år. Succesen for mobilspillene er ved fuldstændig at forandre spilverdenen, og snart er telefonerne spilbranchens vigtigste kanal.

Interview med manden bag Angry Birds: Mobilspil for milliarder

iPhone kom og alt blev godt

Tommy Palm, grundlægger af det svenske mobilspilfirma Fabrication Games, har over ti års erfaring med den mobile spilbranche. Han har set branchen forandre sig indefra.

”Allerede i starten af dette årtusinde forstod man, at der var potentiale. Men fragmenteringen af styresystemer, og at operatørerne bestemte alt, stoppede det. Så kom iPhone, og alt ændrede sig”, forklarer han.

Det er selvfølgelig Apples App Store til iPhone, der har gjort det meste forarbejde. Gennem app-butikkerne blev det muligt for enkelte udviklere at få spiltitler ud til forbrugerne uden at skulle have en kontrakt med en operatør eller et spilforlag.

”Det har været svært at nå ud. Nu er det let at nå ud. Men konkurrencen er også større”, siger Tommy Palm.

Han får medhold på flere punkter af en af personerne bag den største mobilspilsucces nogensinde.

”Det, der er sket nu, er det, mobilindustrien har talt om i to år. Vi har jo hele tiden vidst, at smartphones bliver den største spilplatform. Det har Nokia jo talt om i evigheder. Men det har været rigtig dårlig forretning inden iPhone. Apple og iPhone har gjort spilmarkedet en stor tjeneste, ved at man som lille udvikler nu kan få global distribution”, siger Peter Vesterbacka, en af folkene bag Angry Birds hos finske Rovio, til mobil.nu.

På hans visitkort står titlen ”Mighty Eagle”, der også er navnet på en af fuglene i Angry Birds.

”Vi forsøger at gøre tingene lidt anderledes”, kommenterer Peter Vesterbacka om sin titel.

Og han synes, at det mobile spilmarked giver større frihed og muligheder end de traditionelle spilområder som konsolspil og computerspil.

”Det er så meget lettere, hurtigere og billigere at lave spil på mobilsiden sammenlignet med for eksempel at lave store konsolspil. Konsollerne er ikke kun sværere teknisk, men også forretningsmæssigt. På konsolsiden skal du godkendes af Sony, du skal godkendes af Nintendo. Det kan være et supergodt spil, men hvis Nintendo siger nej, kan du intet gøre. Det mobile spilmarked er ikke perfekt, men det er enormt meget bedre fra en udviklersynsvinkel end nogen af de andre”.

Netop det faktum, at det er relativt let at nå ud med sine spil direkte til forbrugerne, er den måske vigtigste faktor i, at mobilspil vokser så meget lige nu, mener Peter Vesterbacka.

”Folk klager over, at Apple er hårde, når de vurderer programmer, men de er utroligt meget bedre end konsolsiden eller operatørsiden. Det er bedre, end det nogensinde har været. Selvom Apple ikke er perfekte, er de bedre end alle andre”, roser Vesterbacka.

Fortsættelsen i sagen

Selvfølgelig fulgte vi op. Redaktionen kunne ikke lade sagen ligge. Allerede d. 7/7/2011 bragte vi nyt i sagen med et indlæg omkring emnet Din mobil afslører din adresseKlik her for at læse artiklen.. Læs også seneste nyt om emnet her..