Interview med manden bag Angry Birds: Mobilspil for milliarder
Betaling for flere baner
Og det er en trend, der kommer mere og mere, mener Tommy Palm hos Fabrication Games. Men trenden gør, at det bliver sværere for spiludviklerne at udforme forretningsmodeller, der virkelig fungerer i spillene.
”Det er ikke superenkelt at løse det. Det føles, som om vi ikke er færdiguddannede. Det fungerer for eksempel ikke at tage penge for ting, der påvirker spilbalancen. Hvis man for eksempel kan købe et bedre sværd, så en figur straks bliver bedre, det vil sige, hvis man kan købe sig til succes, så bliver spillerne utilfredse. Man skal være meget forsigtig. Det mest almindelige er, at man også kan kæmpe sig til det, som man kan købe, men at man sparer tid ved at betale. Man kan også sælge mere indhold som for eksempel ekstra baner”, siger Tommy Palm.
Mange penge i mobilannoncer
En anden måde at få penge ind på er selvfølgelig annoncering. Rovio benytter sig af to forskellige forretningsmodeller til Angry Birds til forskellige platforme. I Apples App Store har man en testversion, der er gratis, men de tager så penge for det rigtige spil.
I Googles Android Market er Angry Brids helt gratis, men viser annoncer. Det var et let valg efter at have studeret de forskellige muligheder, fortæller Peter Vesterbacka.
”De to systemer fungerer helt forskelligt. På Apple-siden kan man sælge indhold. På Android fungerer det endnu ikke så godt at gøre det. Derfor har vi valgt reklamefinansiering der. Vi analyserede de bedst sælgende spil på Android og så, at de havde solgt meget lidt sammenlignet med til iPhone, så vi syntes ikke, det var en god idé at sælge spil til Android-mobiler”.
Kan man tjene mange penge på reklamefinansierede spil i dag?
”Ja, det kan man sagtens. Vi har ikke rigtig optimeret denne del af vores forretning endnu, men vi er alligevel meget tilfredse”, griner Peter Vesterbacka.