Interview med manden bag Angry Birds: Mobilspil for milliarder
Mere Angry Birds end tv
Peter Vesterbacka tror, at netop reklame er en vigtig del af den mobile spilfremtid. Det skyldes, at mobilen gør det let at spille. Og at mange mennesker, der aldrig før har spillet, gør det nu. Med traditionelle spilmiljøer som konsoller og computere har der skullet ret meget tid til for virkelig at komme ind i spillene. Og mange har holdt sig væk på grund af tidsmangel.
Men med mobilen kan man spille i fem minutter, når man står i kø og venter. Det gør meget. Der er rigtig mange muligheder for at spille på tidspunkter, hvor man ellers ville lave ingenting. Og sammenlagt bliver disse øjeblikke en hel masse tid, som vi bruger på at skyde vrede fugle med slangebøsse eller rulle kugler gennem labyrinter, samtidig med at vi smugkigger lidt på ham længere fremme i køen, der insisterer på at betale buskortet med småpenge.
”Derfor bliver dette marked meget større, end nogen nogensinde havde forestillet sig. Til sidst kommer det til at handle om, hvem der kan få mest ud af brugernes tid. Det er derfor, vi måler, hvor meget folk spiller Angry Birds. Og så kan vi vise, at i USA bruger folk mere tid på Angry Birds end på størstedelen af prime time-tv. Hvis folk altså bruger mere tid på os end på noget tv-show, burde det også ses på reklamerne. Det her et noget, der bliver synligt: At du får meget mere ”bang for the buck” [(smæk for skilling, red.] med os og andre mobile applikationer end med tv. Der vil ske et stort skift i reklamepengene til mobilsiden blot af den grund. Når annoncørerne virkelig indser det”, lyder det fra Vesterbacka.
Dette skift vil gøre spillene attraktive for annoncørerne. Og måske får vi en mængde nye annonceformater at se, eller spilformater, afhængigt af hvordan man ser på det.
”Det var jo annoncører, der var med til at skabe sæbeoperaerne. De betalte programmerne og skabte programformaterne”, forklarer Peter Vesterbacka.