Kættersk direktør: Vi er midt i en app-boble

App-hypen er en boble. Det mener marketings-direktør.

Kættersk direktør: Vi er midt i en app-boble

Den gennemsnitlige app er en underskudsforretning. Det mener Aaron Shapiro, direktør ved webbureaet og det digitale marketingsbureau, HUGE.

Påstanden, han fremfører i et blogindlæg ved netmediet Fast Company, er, at den samlede omsætning i apps slet ikke kan måles med det samlede antal timer, som udviklere bruger på at lave apps. Det er altså et guldgraver-eventyr, hvor der er langt mellem guldklumperne.

"Mit app-bibliotek, som er dynget til med præcis 87 apps, jeg blot har brugt en gang eller aldrig, mindede mig om en kirkegård af dysfunktionelle virksomheder fra dot com boom’et," skriver Aaron Shapiro.

Han hæfter sig ved, at Apples topchef, Steve Jobs, sidste år fortalte, at Apples app-marked har skabt mere end 5,2 milliarder kroner i omsætning for udviklerne. Det lyder som et stort beløb, erkender Aaron Shapiro. På dét tidspunkt var der dog mere end 225.000 apps i App Store. Det er altså i gennemsnittet 23.000 kroner pr. app. En gennemsnitlig app koster langt mere at udvikle, og derfor er der langt til break-even for app-udviklerne, mener Aaron Shapiro.

Et andet eksempel på, at vi er i en boble, mener HUGE-direktøren, er, at langt de fleste apps er unyttige. Mange henter en app, bruger den i kort tid, men dropper den derefter igen.

I det hele taget mener Aaron Shapiro, at mange virksomheder spilder tid og penge på at skabe apps i stedet for at skabe fantastiske hjemmesider, der passer til alle smartphones – og ikke blot ene og alene iPhone, Android, Nokia Symbian eller Blackberry eksempelvis. I det hele taget forventer han, at flere vil fokusere på gode browser-sites frem for apps for fremtiden.

Et grundlæggende problem er, at mange investorer smider penge efter apps i blinde, mener HUGE-direktøren. Investorerne skal tænke sig om.

"Der er behov for apps, der er bundet op på reelle forretningsmodeller med ægte ROI (return of investements, red.). Og firmaer skal bygge apps med øjnene åbne og være realistiske omkring, hvad de kan forvente at opnå med dét, de udvikler. At have en app for app’ens egen skyld er ikke nok i sig selv," runder Aaron Shapiro af.