Markant forbedret Metaverse med livagtige avatarer

Meta har fremvist selskabets seneste fremskridt inden for avatarer til metaverset og det ser imponerende ud - men får almindelige brugere samme kvalitet?

”Det føles ganske enkelt som om, at vi er i det samme rum”. Marks Zuckerberg og Metas tegnefilmsagtige metaverse, der er blevet hånet godt og grundigt for kort tid siden, kan være ved at forvandle sig til noget ret imponerende.

Torsdag lagde podcaster Lex Fridman det ud, som han kalder et ”første interview i Metaverset”, hvor han og Meta-CEO Zuckerberg har en samtale i VR, hvor de bruger sin yderst livagtige avatarer.

Avatarer i metaverset er utrolig livagtige

Der er ikke længere tale om benløse Mii-efterligninger med et dumt ansigtsudtryk, når Fridman og Zuckerberg sidder i hver sit rum i forskellige dele af landet med hver sit Quest Pro. Deres in-Metaverse-avatarer, et 3D-portræt fra skuldrene og op, vises mod en sort baggrund og de taler gnidningsløst med hinanden, mens de på skræmmende vis virkelig ligner sig selv.

For at vende tilbage til indledningen: ”Det føles ganske enkelt som om, at vi er i det samme rum”. Det er Fridman, der siger det i podcasten, hvor hans avatar er næsten en tro kopi af sig selv. ”Det er simpelthen det mest utrolige jeg nogensinde har oplevet”, slår han fast.

Se også: Disse teknologier bruges til avatarer

Sådan laver man livagtige avatarer

De fotorealistiske kloner, bedre kendt som Codec Avatars, har været under udvikling i årevis. De skabes ved hjælp af en omfattende mængde scanninger af brugerens ansigt, der bruges til at forme en computermodel, fortæller Zuckerberg. Disse scanninger pakkes som en codec.

Headsettet kan derefter mærke brugerens ansigtsudtryk og bevægelser og sender dem videre til 3D-modellen i realtid.

Derefter kan den dybest set sende en kodet version af, hvordan du skal se ud, over nettet,” siger Zuckerberg og hævder, at det er mere effektivt, når det kommer til båndbredde, end at sende video.

Det kræver naturligvis mere af hardwaren under renderingen, men Zuckerberg siger, at det Quest Pro-headset, der allerede er på markedet og som bruges under interviewet, kan klare opgaven.

Se også: Hvordan påvirker teknologi mennesket?

Har Meta snydt lidt på vægtskålen?

Efter massiv hån og kritik for latterligt udseende avatarer, har Meta virkelig forbedret dem. Det her kan blive afgørende, hvis det endelige produkt ved hverdagsbrug lever op til det, vi ser her. Men inden vi håber på for meget, så var interviewet ikke en live demonstration, og hvis man skal være lidt streng, så var interviewet mellem to personer, der ikke er den type, der skærer ansigter og bruger en masse mimik.

Det skal også siges, at de avatarer, der vises, blev skabt på baggrund af timelange scanninger med hundredvis af kameraer og topudstyr, noget den almindelige bruger ikke har adgang til.

I stedet siger Zuckerberg, at planen for fremtiden handler om at kunne foretage et ”en meget hurtig scanning”, med en smartphone.
“Du tager bare din telefon, vifter med den foran dit ansigt i et par minutter, siger et par sætninger, laver en masse udtryk og så produceres noget, der er af samme kvalitet som det, vi har lige nu,” siger han i interviewet.

En avatar skabt med en smartphone er nok et godt stykke fra det, vi ser her. Det er dog ikke til at komme udenom, at dette er det mest imponerende, som Zuckerbergs krisende metaverse-projekt har kunnet fremvise indtil videre.

Se også: Nyheder om metaverset