Markedet for mobilspil vokser
Det er Informa Telecoms and Media, der står bag en ny rapport om mobilspilmarkedet. Mobilspil har forbedret sig betydeligt kvalitetsmæssigt de sidste par år, og årsagen til, at mobilspil stadig ikke er blevet et masseprodukt hos forbrugerne, skyldes, at forbrugerne har svært ved at finde spillene, og det er stadig er for besværligt at distribuere dem:
– Selvom mobilspil er blevet et forretningsområde på 2,4 milliarder dollars her i 2006, kan markedet endnu ikke betegnes som et massemarked. De fem procent af mobilabonnenterne, der i dag downloader spil til mobilen, bliver ikke drivkraften bag de næste fem års vækst på området. Mobiloperatørerne, indholdsudbyderne og andre i systemet er nødt til at arbejde sammen, så mobilspil bliver mere attraktive for de sidste 95 procent, fortæller Chris Coffman, der står bag rapporten for Informa Telecoms and Media.
Operatører, der har success med salg af mobilspil, har netop gjort deres mobilspilportaler mere brugervenlige, synliggjort spillene mere og introduceret fleksible betalingsmetoder. For nogle operatører er high end 3D-spil endda blevet en profitabel niche, mens multiplayer- og community-spil har øget databrug og været med til at holde operatørernes churn nede. Churn dækker over, hvor ofte mobilkunderne skifter selskab – jo højere tallet er hos den enkelte operatør, desto dårligere er det for operatøren.
Informa Telecoms&Media forventer, at omsætningen for mobilspil i 2011 bliver på 7,2 milliarder dollars. Asien står i dag for ca. 50 procent af omsætningen for mobilspil, men USA ventes inden 2010 at blive det land i verden, der står for den største del af omsætningen. Europa halter langt bagefter pga. regionens mange forskellige operatører, lande og sprog. Det er med til at gøre spillene dyrere og mere besværlige at distribuere.