Mobilspil skal genopfindes
Skal mobilspil bryde igennem til masserne, som for eksempel Nokia naturligvis ønsker det, skal man gribe spillene an på et helt anden måde. Det mener mobilindholdsguruen Andy Nulman, medstifter af indholdsleverandøren Airborne Entertainment:
– De fleste mobilspil er neddroslede udgaver af ting, der virker bedre i større format andre steder – på tv og computerskærmen. Men fordi mobiltelefoner også har skærme, prøver udviklerne at kopiere det i et mindre format. Bare fordi den har en skærm, betyder det ikke, at den er et lille tv, konstaterer Nulman ifølge websitet gamedaily.com.
Nulman nævner selv et spil som NFL-spillet Madden. Det fungerer godt på en 42 tommer højtopløst skærm med Dolby-lyd, men spiller man det på en 1 ½ tommer skærm på mobilen, skal man bruge et mikroskop for at se, hvad man laver.
Markedet ikke modent
Skal mobilspil appellere til folk på samme måde som spil til PC og konsoller, skal der udvikles spil, som er fuldstændig unikke og uden forbindelse til andre medier. Det kræver dog først, at markedet modner, vurderer Nulman:
– Markedet er ikke klar til så stort et spring nu, det kommer til at ske over tid.
Han forudsiger, at markedet om to år er klar til nye typer spil. I mellemtiden vil folk spille spil, som de genkender fra andre medier – for eksempel PC, spilkonsol eller film og tv.
Ét spil, én person
Spiloplevelsen skal ikke absolut indgå i et "community", et socialt netværk, hvor alle kan spille mod alle og være en del af noget. Det er ellers trenden med mange populære spil i dag til PC og spilkonsol. Han nævner spillet Solitaire som eksempel:
– Det er et af de mest populære spil i verden, og det er bare til én person, der nyder at spille et spil for sig selv.