Nokia: Denne gang bliver N-Gage en succes

Nokia forsøger igen puste liv i deres hjertebarn, N-Gage, som er specielt udviklet til mobilspil. Det gør de blandt andet med N81, men der skal mere til, hvis succesen skal i hus, konkluderer Tomi Huttula, chef for Nokias N-Gage-afdeling.

Nokia: Denne gang bliver N-Gage en succes

De fleste af os holder nok af et godt spil til computer eller konsol. De fleste af os har nok også spillet spil en enkelt gang eller to på mobilen, men spiloplevelsen er ret pauver på mobiltelefoner. Det skyldes først og fremmest, at styringen er for dårlig.

Det forsøger Nokia at rette op på med N-Gage som spilplatform, som flere af Nokias mobiltelefoner kan bruge. Blandt andet N81, som kommer senere på året, men der skal mere til, hvis succesen skal i hus, konkluderer Tomi Huttula, chef for Nokias N-Gage-afdeling, da vi fanger ham til en snak om Nokias fremtidige spilstrategi

I har forsøgt jeg med N-Gage to gange tidligere uden den ønskede succes. Hvorfor tror I, at N-gage bliver en succes denne gang?

– Vi spurgte os selv, hvad vi skulle gøre med N-Gage, der er nemlig stadig stor feedback på brandet. N-Gage-platformen er til vores N-series-telefoner, og 50 procent af dem, der har en N-series-telefon, spiller spil på mobilen. Man skal have en høj volumen for at komme ind i industrien, og derfor vil N-Gage som spilplatform blive en succes. Vi opererer globalt, bruger Symbian som garanterer god grafik og giver bedre brugeroplevelse, hvor man kan oprette sig som bruger og dyste mod venner og se, hvor mange points de her.

Mange spil til mobilen er ofte skrabede versioner af de store pc- og konsolspil, og fungerer sjældent særlig godt i det lille mobilformat. Hvad vil I satse mest på?

– Vi tager de store spil og designer dem om til mobilen. [Vi ville gerne have haft et mere fyldestgørende svar på det spørgsmål, men mere ville og kunne Huttula ikke fortælle, red.]

Hvorfor skulle jeg hellere foretrække at spille spil på en mobil frem for en PSP for eksempel?

– Man kan altid spille spil på mobilen, det kan man ikke med for eksempel en PSP, som man ikke altid løber rundt med i lommen, og man kan spille mod hinanden over det mobile netværk. Vi satser meget på multiplayer-oplevelsen.

Over det mobile netværk? Det lyder dyrt i datatrafik, specielt når man tænker på, at der er tale om nogle ret avancerede spil. Nogle af dem fylder op til 25 MB.

– Det varierer alt efter, hvor avancerede de enkelte spil er.

Men det betyder vel stadigvæk, at det hurtigt kan blive en dyr fornøjelse at spille på den måde?

– N-Gage-applikationen har en alarm, der holder øje med dataforbrug. Man kan for eksempel sætte den øvre grænse for dataforbrug til 10 MB. Når dataforbruget så overstiger denne grænse, vil applikationen oplyse dette. Systemet viser også det samlede dataforbrug på telefonen.

Det ville være lettere og sikkert også sjovere at spille mobilspil, hvis man kunne koble et rigtigt joystick til mobilen. Er det noget, som I satser på at udvikle?

– Nej, det er det ikke, det overlader vi til tredjepartsproducenter. Vi vil hellere satse på at forbedre platformen.

I oplyser, at 50 procent af alle Nseries-brugere spiller spil på mobilen. Vil dette tal stige markant med N-Gage-platformen?

– Ha ha, godt spørgsmål. Det vil bestemt stige, men jeg kan ikke nævne tal for dig.