Sony bekræfter: PlayStation 5 bliver kraftfuld og får bedre lyd

Sony har løftet sløret for en række detaljer på Playstation 5 og den kommer med store forbedringer i forhold til PS4.

Sony bekræfter: PlayStation 5 bliver kraftfuld og får bedre lyd

Nedtællingen til en ny generation af spillekonsol er lang. Det er allerede næsten et år siden, Sony begyndte at fortælle om den næste generation af Sony-konsol, PlayStation 5. Det var i et meget afslørende interview med Wired, hvor vi fik at vide, at femte generation af PlayStation ville få AMDs trejde generation af Ryzen CPU og en særlig Radeon Navi GPU.

Også en hurtig SSD-lagring var på tale. Siden de afsløringer er der ikke kommet meget af den slags fra Sonys side. Vi har fået navnet, ikke så overraskende PlayStation 5, og et logo der heller ikke fejede benene væk under nogen. Konkurrenten Microsoft har derimod budt på rigelige mængder af information om næste generation af Xbox, Xbox Series X. På papiret ser de to konsoller indtil videre meget ens ud.

Eller faktisk ikke rigtig mere. Sonys hovedarkitekt, Mark Cerny, har endelig budt os indenfor på besøg i PS5. Det skete ved et livestreamet event, der erstattede en GDC keynote.

Se også: Bedste spil til Playstation

 

PlayStation 5 kommer med markante forbedringer

Det mest grundlæggende først – PS5 bliver et stort skridt frem i forhold til PS4 og PS4 Pro, når det kommer til hardware. Det spændende her bliver, hvordan PS5 klarer sig i forhold til Microsofts Xbox Series X.

Hvis vi skal se lidt på specifikationerne, bekræfter Cerny, at den grafiske processor i PlayStation 5 får 36 beregningsenheder og op til 10,28 teraflops i beregningsydeevne. Det er lidt mindre end Xbox Series X, der kan prale af 12 teraflops GPU. I praksis vil der dog være meget lille forskel at se.

PlayStation 5 bliver også optimeret på andre områder – for eksempel en særlig 825 GB SSD, hvilket er en stor forbedring i forhold til PS4. En sådan SSD kan køre 5,5 gigabyte i sekundet sammenlignet med 50-100 MB i sekundet.

Det betyder, at man kan fylde konsollens 16 GB GDDR6 RAM på to sekunder. Sony lader os også tilslutte en standard NVMe SSD, så vi kan udvide hukommelsen. Der kræver Microsoft særlige 1 TB SSD udvidelseskort.

Se også: Bedste telefoner til gaming

 

PS5 bedre end PS4 – men også bedre end Xbox X Series?

Under streamingen nævnte Cerny også det faktum, at det er usikkert at bruge antal teraflops til at måle ydeevne. En teraflop i PS5 giver meget mere spillekraft end en teraflop i PS4, simpelthen på grund af arkitekturen i den nye konsol, der er mere effektiv.

At sammenligne PS5 med Xbox Series X er mere retfærdigt, da de begge bygger på AMDs CPUer og GPUer.

Det er derfor også interessant at se på, hvordan de to selskaber udnytter AMDs hardware. PS5erens octo-core Zen 2 CPU kører op til 3,5 GHz med variable frekvenser, så den kan køre langsommere, når det er nødvendigt. Microsoft har derimod valgt at låse sin Zen 2-processor på 3,8 GHz, og udviklerne kan vælge at køre spillene på 3,6 GHz.

Sony kan vælge at bruge 36 RDNA 2 beregningsenheder, der kører på op til 2,23 GHz med variabel frekvens, mens Microsoft har lagt 52 beregningsenheder ind på 1,825 GHz.

Her mener Cerny, at de færre kerner på højere frekvens giver mere end flere kerner på lavere frekvens, da det sidstnævnte giver udfordringer med hastigheden i mange af GPUens opgaver.

Når det kommer til SSD, er det helt sikkert Sony, der ligger foran med sin særlige SSD med 5GB/s raw båndbredde og 8-9 GB/s af komprimeret gennemstrømning. Her er Xbox Series X begrænset til 2,4 GB/s raw-data og 4,8GB/s komprimeret. Men også her er det usikkert, hvor stor forskellen egentlig bliver i virkeligheden, selvom der er relativt stor forskel, når det kommer til tallene.

Microsoft har lidt større GDDR6 hukommelsesbåndbredde med 10 GB ved 560 GB/s og 6 GB ved 336 GB/s end Sonys 448 GB/s, og det kan godtgøre for den langsommere lagring.

Se også: Playstation 4 spil virker også på Playstation 5

 

Forbedret lyd i PS5

Et andet område, Cerny brugte godt med tid på at forklare, handler om udviklingen i lyden på PlayStation 5. Konsollens Tempest Engine kommer til at kunne køre 3D-lyd med fokus på placering. Det betyder, at man ikke bare hører et regnskyl, men føler, at man er midt i et.

Ifølge Cerny kræver det ikke topudstyr at få fordelene af konsollens lydsystem. Det skal fungere med helt almindelige høretelefoner og højtalere. Sony er i gang med at undersøge, hvordan lydsystemet fungerer med TV-højtalere, surroundsound-systemer og soundbars.

På sigt kan det måske blive muligt at aflæse ørets form på samme måde, som man kan gøre det med Sonys 360 Reality Audio-teknologi, så oplevelsen bliver skræddersyet til netop dine ører.

Se også: Hvad kommer PS5 til at koste?

 

Vi har stadig ikke set designet

Det er dejligt endelig at have lidt flere konkrete oplysninger om PlayStation 5, men Microsoft har stadig givet os mere information. Vi ved for eksempel ikke, hvordan PlayStation 5 kommer til at se ud. Det har Microsoft allerede afsløret om Xbox Series X, som de har ladet YouTuber Austin Evans og Digital Foundry få masser af information om.

For gamerne kommer de nye oplysninger om PS5 sikkert som en lettelse. Det står nu klart, at PS5 og Xbox Series X kommer til at være meget ens, når det kommer til ydeevne og præstation. Sonys valg af mere effektiv CPU og GPU kan imidlertid gøre det muligt for selskabet at holde prisen nede.

Se også: Nyheder om Playstation