Sony Ericsson F305: Fyldt med spil
De mest omtalte spil til mobiltelefoner lige nu er lavet til iPhone og til Nokias smarte mobiler. Men mens Apple og Nokia tjener penge på at sælge spil separat, tænker Sony Ericsson det modsatte – og byder på selve spillene.
Med Nokias nyere N-series-telefoner følger faktisk ikke et eneste spil, andet end prøveversioner. Det samme gælder for iPhone. Apple og Nokia vil nemlig tjene lidt på at sælge spil via Appstore og Nokias spilbutik N-Gage. Sony Ericsson gør altså det helt modsatte med sin nye spillemobil F305.
Spilrekord
Man skulle kunne købe telefonen i en "extended version" med ikke mindre end 61 spil – 11 på telefonen og 50 på hukommelseskortet. Så mange spil har der aldrig tidligere været på en mobil fra starten, i hvert fald ikke på det europæiske marked.
Hvor gode er spillene så? Faktum er, at de virker ret simple, de fleste af dem. Men alligevel kan man have sjov med flere af dem. Spillet Djungle Madness er præcis så skørt, som det lyder. Der skal man styre et egern (hvordan den så er havnet i junglen) rullende som en kugle gennem smarte baner uden at falde ned og for at samle stjerner.
Spillet Jewel Quest er et brikspil, mens den, der vil have mere fart, kan gå i gang med bilspillet Racing Fever. Sony Ericssons altid tilbagevendende Tetris-lignende spil Quadrapop er også med i hukommelsen. Der er ingen grund til at remse alle spillene op, men det fælles for dem er, at de er småsjove, men også at de er ret typiske mobilspil og ikke når op til det, "rigtige" transportable spillekonsoller præsterer.
Ruskes voldsomt
Det var bevægelsessensoren i telefonen, som Sony Ericsson reklamerede mest for på pressekonferencen, hvor F305 blev præsenteret første gang, og den findes i et hestespil, et bowlingspil og et fiskespil. I samtlige af disse spil indgår det at styre sin "mand" en del ved at ruske i telefonen. I telefoner som Nokia 5800 og iPhone kan man balancere sig frem i spil, men i Sony Ericsson F305 lader alle spil med bevægelsessensor til at gå ud på at ruske telefonen ret voldsomt. Min konklusion er, at sensoren nok ikke er så fintfølende, men mere mærker rystelser end fine bevægelser.
En anden detalje, Sony Ericsson har lagt ind for at gøre det her til en spillemobil, er dedikerede spilleknapper, og de to sidder ovenover skærmen. Når man spiller med telefonen i horisontal stilling kan man helt enkelt bruge dem med højrehånden, i stedet for at rode med styreknappen eller 5-tallet med venstre hånd.
Det, der trækker spillefornemmelsen lidt ned, er nok alligevel, at skærmen i F305 er så lille, som den er, men også at det er svært at lave rigtig gode Java-spil. Alligevel føles F305 ikke helt forkert som spillemobil; det er en del fin adspredelse, man får med, når man tænker på prisen.
Og så til noget helt andet
Når det gælder musik, har den her telefon FM-radio og musikafspiller, præcis som Sony Ericssons Walkman-telefoner. Men både musikafspilleren og radioen er enklere end i selskabets dyrere telefoner, og man får kun op til 512 MB med på kort. Det er den simple Openwave-browser, der er i telefonen, og uden 3G går det langsomt at surfe.
F305 får presset sig ind som en spilfyldt, halvsjov mobil i det billigere prissegment.
Alternativer
Der er ikke noget soleklart alternativ til spillemobiler i denne priskladde. Nokia 3600 Slide er eller en lignende mobil på udseendet og funktioner, der dog koster nogle hundreder mere.