Stor undersøgelse om mobilspil

Nokia har lavet en stor undersøgelse omkring spil på mobilerne. Undersøgelsen viser, at multiplayer og kontakten med andre spillere er vigtig. Det ligner det man også ser på computerspil-fronten.

Stor undersøgelse om mobilspil

Man har, med denne undersøgelse, været vidt omkring. Ikke kun med hensyn til spørgsmålene, men også rent geografisk.

Hvornår spiller vi så ? Det gør størstedelen når de er hjemme eller på vej. Det kan være i toge, busser eller lignende. For mange bruges det også som rent tidsfordriv, når man venter på de samme busser og tog.

Hvad bliver der så spillet på mobilen ? Det er klart de mere avancerede flottere grafiske spil der vinder frem. Det skal være 3D og god lyd. Spillere vil have et godt gameplay, hvilket betyder selve historien i spillet, og er det nemt at bruge. Spillerne ser også meget på, om man kan bruge telefonen til andre formål imens man spiller.

Mobilspilfolket vil også gerne prøve spil før de køber dem. Dette går igen ved computerspil. Mange køber også spil udfra genre alene. Man køber spil "Over The Air", eller OTA som det hedder. Men i dag er det næsten blevet ligeså populært at hente dem via internettet (OTI). Spillerne vil også hellere end gerne dele spildemoer med andre, det viser undersøgelsen også.

Undersøgelsen viser også, at mange nyder at spille med eller mod hinanden. Flere og flere mobilspil har da også fået online eller multiplayer funktioner. Ligesom med computere, skaber det nogle såkaldte communities, altså grupper med bestemte interesser. På verdensplan spiller over 45 procent multiplayerspil mindst en gang om måneden, på deres mobiltelefon.

Mobilspil, ligesom computerspil, skaber altså sammenhold. Det ses tydeligt, at det sociale er vigtigt. Man vil gerne være sammen, spille sammen, og dele sine ting med andre. Det er alt sammen positive træk. De negative kan så være piratkopiering og lignende sager.