Test af Galaxy S: Design og skærm
Lad det være sagt med det samme. Samsung Galaxy S er en af de absolut mest avancerede mobiler lige nu. En fire tommer stor hjemmebrygget Super AMOLED-skærm, en 1 GHz-processor fabrikeret med den nyeste 45 nanometer-teknologi og 512 megabyte arbejdshukommelse. Så bliver det altså ikke meget bedre. På papiret i hvert fald. Men hvordan er den så i virkeligheden?
Materialerne
Skærmen
Fire tommer og Super AMOLED. Så behøver man vel næsten ikke sige mere. Farverne står simpelthen bare utroligt flot og den sorte baggrund, den er altså sort. I et mørkt rum kan man ikke se, hvor skærmen ender, og hvor kanterne starter. I sollys klarer den sig også helt som den skal. Oven i købet måske en smule bedre end Samsung Wave, der gør brug af samme skærmtype. Man kan i hvert fald sagtens se, hvad der sker på skærmen, uden at behøve at skygge for solen med den ene hånd.
Softwaren
Det er ikke den helt færdige version af softwaren, der kører på vores model, men den skulle dog være tæt på. I starten havde jeg problemer med, at de tre knapper på fronten pludselig ikke fungerede. Det så dog ud til at løse sig, da jeg tog hukommelseskortet ud. Mærkværdigt, men formentlig en fejl, som Samsung har rettet i de modeller, der nu er på vej ud i butikkerne.
Uden hukommelseskortet har den dog kørt helt som den skal. Og med de 16 gigabyte hukommelse vores testmodel har, er det heller ikke det store problem at undvære et hukommelseskort. Det går hurtigt at bevæge sig rundt i menuerne, der minder rigtig meget om dem, vi har set i Samsung Wave. Samsungs software-folk har nemlig været på hårdt arbejde, og har lagt TouchWiz 3.0-brugerfladen ind over Android 2.1. Det virker dog som sagt fint, og ser ikke ud til at være gået ud over hastigheden på nogen måde.