Unge synes, at VR-headsets er kedelige
Meningerne om Apples Vision Pro er delte. Headsettet er egentlig blevet taget godt imod, og det roses for dens teknologiske fremskridt i forhold til sine konkurrenter.
Problemet er dog, at mange – særligt unge – ikke helt ved, hvad de skal bruge VR-headset til. Og det er nok ikke så godt nyt for Meta og Apple, når sådanne headset koster op til 3.500 dollar, eller hvad der svarer til 24.000 kroner.
Se også: Nyheder om VR-headsets og andre gadgets
Teenagere gider ikke at bruge VR-headsets
Men hvad så, når det gælder de billigere headsets, der også tilbyder flere anvendelsesmuligheder såsom at spille spil? Heller ikke de klarer sig helt uden udfordringer. Kunderne køber dem ganske vist. Frem til 2023 havde Meta for eksempel solgt mere end 20 millioner Quest-headsets, der aktuelt kan købes fra 2.000 kroner. Problemet er bare, at kunderne faktisk ikke bruger dem særlig meget.
Eller rettere sagt: De teenagere, som man måske skulle tro ville være mest tilbøjelige til at være storforbrugere af VR-headsets, gider ikke spille på de VR-headsets, de har derhjemme. Det viser en ny undersøgelse fra den amerikanske investeringsbank Piper Sandler.
Se også: Kan man bruge Apple Vision Pro i Danmark?
Hver tredje har et, men bruger det sjældent
Af Piper Sandlers halvårlige rapport fremgår af, at 33 procent af teenagere fortæller, at de har et VR-headset derhjemme i en eller anden form. 56 procent af dem fortæller dog også, at de sjældent bruger det. Det er en stigning fra 48 procent i undersøgelsen fra for to år siden. 6.020 amerikanske teenagere med en gennemsnitsalder på 16,1 år har deltaget i undersøgelsen.
Hvis man hører til dem, der er vild med VR/AR/XR-headsets og gerne vil have noget positivt ud af tallene i Pipers undersøgelse, har vi trods alt lidt godt nyt.
Deltagerne i Piper Sandlers undersøgelse fortæller nemlig, at de regner med at bruge 225 dollar eller knap 1.600 kroner på computerspil blot i løbet af de første seks måneder i 2024. Det svære er så at få dem til at lægge de penge på en VR-enhed i stedet for en spillekonsol, gamingtelefon eller computer.
Se også: Apple VR-headset brugt i rygkirurgi for første gang