Vi har testet VR i HTC Vive – en stor oplevelse

Det står hurtigt klart, at HTC Vive levererer over forventning - kan HTC eksekvere salget af HTC Vive ordentligt, så har det stort potentiale til at få HTC tilbage på rette spor.

Vi har testet VR i HTC Vive – en stor oplevelse

Jeg tager VR-hjelmen på med rem til rundt om hovedet samt headset for dels at kunne høre den lyd, der er i miljøerne, jeg skal til at se og bevæge mig rundt i, men også for at få lyd fra fyren, der leder mig gennem demnstrationen på HTC-standen på IFA-messen i Berlin.

Vi er kun få, der har fået lov til at teste og demotiden er booket lang tid i forvejen.

Controllerne svæver op i mine hænder

Mens enheden og de forskellige spilniveauer starter, ser jeg et tomt, hvidt landskab, der forsvinder i uendeligheden.

Jeg får to håndcontollere, der har hver sin touch-plade, som jeg hviler tommelfingrene på og en aftrykker findes også på hver controller, der skal bruges til at foretage valg med.

Fra starten ligger begge controllere på gulvet foran mig, men når jeg tager imod dem fra demofyrens hånd, så ser jeg dem sejle op fra gulvet og op i min hånd. Da jeg rækker ud efter dem, er de præcis der, hvor jeg ser dem i VR-hjelmen.

Det er vitterligt en heftig fornemmelse af, at virkelighed og fantasi smelter sammen.

Når jeg har hjelmen på, ser jeg aldrig mine egne arme, og når jeg kigger ned, ser jeg heller ikke mine ben. Det er altså som at svæve rundt, selvom jeg hele tiden står med benene solidt plantet på jorden.

Alt efter hvilken virtuel verden jeg befinder mig i, så ser håndcontollerne forskellige ud. Når jeg står i køkkenet og er i gang med at blande ingredienser til et måltid mad, så bliver håndcontrollerne til hænder, der kan røre ved sager, løfte og flytte dem. Ved en fejl kommer jeg til at vælte en flaske vin på gulvet, så den går i stykker.

For at finde alle ingredienser må jeg kigge rundt i køkkenet. Der er tomater, champignons, salt og chili. Åbner jeg køleskabet med håndcontrolleren føles det helt naturligt.

HTC Vive giver aha-oplevelse

Eftersom rummet kun et par kvadratmeter stort handler det ikke om at gå rundt i omfattende miljøer, men mere om at opdage og undersøge mindre rum.

For indledningsvist at blive fortrolig med udstyret, altså med HTC Vive, så skal jeg puste en ballon op med den ene håndcontroller og så bokse til den med den anden, når den stille svæver op. Bevægelserne er meget præcise og det er en decideret aha-oplevelse, at jeg virkelig kan påvirke den virtuelle verden.

 

Er et farligt, det her?!

Næste scenarie. Jeg står på et dæk på et forlist fartøj på havets bund og ser i den fjerne en hval svømme tættere og tættere på mig og dermed bliver den også større og større. Jeg er selvfølgelig med på, at det jeg ser, kun foregår inde i hjelmen, men det er så realistisk, at jeg spørger mig selv, om det her faktisk kan være farligt.

Det virker virkelig som om, at hvalens kæmpe hale skulle kunne ramme mig, selvom jeg ved, at det ikke er muligt.

Det handler ikke om, at grafikken i sig selv er ekstremt højt opløst eller virkelighedstro. Man kan faktisk se pixlene, så på den måde er det egentlig ikke perfekt. Oplvelsen er dog så stærk, at man suges ind i den virtuelle verden, så det føles meget virkeligt.

Selv efter at jeg har lagt hjelmen og forladt demorummet påvirkes jeg. Da jeg går væk fra demo-området har jeg det som om, jeg stadig er i den virtuelle verden. Jeg tager rulletrappen op, men spørger mig selv, hvordan jeg skal gøre og venter ligefrem, at demofyrens stemme skal instruere mig i at gøre det.

Det er en ganske forunderlig sammensmeltning af fantasi og virkelighed.

 

Til spil og underholdning – og uddannelse

I løbet af den knap halve time, jeg får lov at teste hjelmen i, får jeg lov at prøve mere end 10 forskellige spilverdenen.

Det er først og fremmest spil og underholdning, hvor man ser, at HTC Vive har potentiale, selvom HTC også forestiller sig at HTC Vive kan bruges til skole og uddannelse samt til salg af produkter. Ikea vil for eksempel kunne fremvise et nyt køkken, uden at man behøver bygge køkkenet rigtigt.

HTC Vive er ikke som de andre VR-løsninger

HTC Vive skiller sig ud fra andre VR-løsninger, som vi har testet og der er for eksempel ingen kobling til HTC’s mobiltelefoner.

Hjelmen indeholder to billedskærme og fra hjelmen går der ledninger til en computer, der fodrer hjelmen med digitale billeder. Flere gange driller ledningerne lidt og de er klart den største ulempe. En trådløs løsning vil klart øge ens rørlighed betydeligt.

Alligevel er oplevelsen stor. Forskellen på HTC Vive og Samsung Gear VR er, at man skal benytte sig af en af de allernyeste Samsung Galaxy-mobiler som billedskærm i hjelmen, mens HTC Vive klarer sig helt uden brug af mobiltelefoner.

Samtidig er billederne betydeligt bedre i HTC Vive end i Gear VR, men det er specielt måden man kan bevæge sig rundt og interagere i den virtuelle verden, der er helt anderledes og flottere med HTC Vive sammenlignet med Gear VR.

For at jeg ikke skal gå ind i væggen, vises der et blåt rudenet i hjelmens skærm, når der er 30 centimeter eller mindre til væggen.

HTC Vive til salg til jul – og pris?

HTC Vive har endnu ikke fået et prisskilt, men der skulle ikke gå lang tid, inden man faktisk kan købe den. At jeg direkte efter demonstrationen et kort øjeblik er i tvivl om, hvorvidt jeg er i den virtuelle verden eller i den virkelige verden viser, hvilket stort potentiale, der er med HTC Vive og jeg kan ikke vente med at teste det færdige eksemplar senere år.

HTC har selv meldt ud, at HTC Vive er et premium-produkt til en premium-pris og at prisen vil være ret høj i starten. Derefter vil det så formentlig falde i pris i takt med, at det bliver mere og mere udbredt.  Kvalificerede gæt på nettet lyder på godt 5.000 kroner i den indledende fase.

Efterfølgende om temaet

Her finder du efterfølgende nyt og anvisning til de seneste nyheder om emnet. Steen Jørgensen kunne ikke lade være. Allerede d. 17/8/2015 publicerede vi en opfølgning med sagen; Samsung: Gear VR kommer snart – Du finder artiklen her. Vi har fastholdt interessen for emnet. Læs de sidste nyheder om VR..