Mobilspil står for mere end halvdelen af det totale gamingmarked

Den totale omsætning inden for spil domineres nu af mobilspil, der står for over 50 procent af omsætningen - og det tal vil blot stige i fremtiden.

Mobilspil står for mere end halvdelen af det totale gamingmarked

Måske sidder du og drømme om at udvikle store konsolspil med fed grafik med masser af detaljer og tyngde. I så fald må du nok drømme videre, for tendensen er, at spil i dag er noget, der foregår på mobilen.

 

Over 50 procent af gaming-omsætning foregår på mobilen

Mere end halvdelen af omsætningen i gamingindustrien, 51 procent, kommer fra mobilspil, og den procentdel vil kun vokse den kommende tid. Dermed ikke sagt, at konsollernes tid er helt forbi, men det er en tydelig udvikling.

Tallene kommer fra Dot Com Infoway, der har samlet det hele grafisk. Her kan man læse, at den totale omsætning for mobilgaming i år ligger på 151,9 milliarder dollars, og at analyseselskabet mener, det næste år vil stige til 165,9 milliarder dollars, samt at det i 2021 vil stå for 59 procent af hele gaming-markedet.

Se også: Bedste mobiltelefoner til gaming

 

Størst omsætning i USA på mobilspil

Grafikken viser desuden, hvilke lande, der er mest vilde med mobilspil. USA ligger nummer et, når det kommer til omsætning, men nummer to, når det gælder antal spillere. Der er nemlig næsten tre gange så mange mobilspillere i Kina, mens kineserne ikke bruger lige så mange penge på det som amerikanerne.

36,9 milliarder dollars bruger amerikanerne, mens kineserne bruger 36,5 milliarder dollars. Nummer tre på listen er Japan, med 32,2 millioner spillere og en omsætning på 18,9 milliarder dollars.

Når det gælder omsætningen, handler det primært om reklame. Reklame er den måde, man tjener penge på mobilspil, og først derefter såkaldte rewarded ads og videoer, mens in-app køb ligger nummer tre.

Se også: Artikler om spil