Danske forskere vil stoppe ulykker med virtual reality
YouTube huser en masse videoer med folk der skvatter, går ind i vægge og uddeler lussinger, mens de bruger virtual reality. Nu har forskere fra Københavns Universitet nærstuderet YouTube-videoer for at blive klogere på, hvorfor det går galt for folk, og hvordan man kan designe VR-oplevelser bedre, så man undgår ulykker.
Hjemmevideoerne med virtual reality-uheld er altså blevet et forskningsfelt.
Danske forskere vil komme virtual reality ulykke til livs
Forskerne på på Københavns Universitet er specialiseret i at forbedre relationen mellem computer-teknologi og mennesker og de har nærstuderet 233 YouTube-videoer med optagelser af folk, der kommer galt afsted, mens de bruger virtual reality. Resultaterne er udgivet i CHI Conference Proceedings.
“I takt med at virtual reality er blevet billigere og mere udbredt, bliver teknologien også brugt i flere forskellige slags omgivelser, som designet ikke tager højde for. Nu bruger folk for eksempel VR i deres hjem, som ofte er rodede og omgivet af mennesker og kæledyr, der bevæger sig rundt. Vi har kigget nærmere på, hvorfor folk kommer galt afsted, så vi kan optimere brugeroplevelsen,” siger ph.d.-stipendiat Andreea-Anamaria Muresan fra Datalogisk Institut på Københavns Universitet, som er en af forfatterne bag studiet.
Andreea-Anamaria Muresan forklarer, at uheld, hvor VR-brugerne slår sig på enten vægge, møbler eller tilskuere, er meget hyppigt forekommende. “Vi så for eksempel et tilfælde, hvor en tilskuer kildrer den person, som har VR-brillerne på. Det resulterer så i, at brugeren vender sig om og stikker vedkommende en lussing,” fortæller hun.
Se også: De bedste telefoner
Frygt er den hyppigste årsag til uheld
Frygt er dog den hyppigste årsag til, at folk laver fejl eller har uheld. De bliver bange for noget, der sker inde i det virtuelle univers – fx en rutschebane eller objekter, der kommer imod dem. Frygten giver sig til udtryk i overdrevne reaktioner i form af råben og skrigen eller vilde, ukontrollerede bevægelser, hvor man fægter med arme og ben.
Det resulterer ofte i fald og kollisioner, når brugeren for eksempel forsøger at flygte fra situationen i den virtuelle verden, men i stedet løber frontalt ind i en væg.
Se også: Priser på VR briller
Forslag til ændringer lyder lidt kedelige
Andreea-Anamaria Muresan og hendes forskerkolleger har derfor udarbejdet en række forslag til, hvordan man kan forhindre en del af uheldene.
“Nu er vi i stand til at give designerne idéer til, hvad de kan gøre anderledes for at undgå ulykker. For eksempel kan man forhindre kollisioner ved at ændre på nogle af spilelementerne. I stedet for at spilleren udstyres med et sværd, der kræver store sving med armene, kan udstyret i stedet være et skjold, og på den måde kan man ændre spillerens adfærd.”
Det lyder bare ikke helt så fedt at stå og beskytte sig med et skjold som at angribe med et sværd – så hellere slå sig lidt i kampens hede…
Derimod kan standardinformation om, at man skal bruge VR-headset og -briller på steder, hvor der ikke er rodet, løber dyr rundt og risiko for at slå sig eller slå andre.
Se også: Nyheder om virtual reality
Mere nyt om temaet
Historien er stadig aktuel. Steen Jørgensen fastholdt sit fokus på emnet. 6/5/2021 stillede igen redaktiornen skarpt på temaet med en artikel omkring temaet HTC kommer med nye headsets til erhvervslivet – Fortsættelsen om emnet kan læses her. Meget er sket siden. Du kan klikke her for sidste nyt i sagen..