XR-markedet oplever først medvind fra 2024

Markedet for VR-, AR- og XR-headset er skuffende lille, men fra 2024 begynder det at gå frem, mener analysebureau - verdensøkonomien er årsag til svagt salg.

XR-markedet oplever først medvind fra 2024

Makroøkonomiske udfordringer kommer fortsat til at påvirke XR-markedet gennem hele 2023, mener CCS Insight. Analysefirmaet forventer ingen mærkbar forbedring af salget af AR og VR-headsets før 2024.

I en ny rapport bemærker CCS Insight, at makroøkonomiske udfordringer påvirker markedet for forbrugerenheder, hvor man forventer et salg på totalt knap ti millioner enheder i år. Det er ikke et salg, der imponerer CCS Insight.

Også næste år bliver ifølge CCS Insight et trist år med et forventet salg af VR og AR-enheder på 11,4 millioner enheder.

Se også: Priser på VR-headset

Markant fremgang fra 2024 for VR og AR-headset

Analysefirmaet er dog optimistiske for segmentet på den lange bane, og mener at det er et spørgsmål om hvornår og ikke om, markedet igen oplever fremgang.

Fra 2024 og frem forventes salget at stige, så der i 2026 bliver langet 67 millioner enheder over disken, ikke mindst på grund af lanceringen af smarte briller fra flere producenter. Apple menes også at komme med et sæt XR-briller i 2023, de får dog en meget høj pris på 15.000-20.000 kroner.

I 2023 forventer CCS Insight også en lille fremgang drevet af lanceringen af Sonys seneste PlayStation VR-headset.

Se også: Test af HTC Vive Focus 3

Inflation stopper folk fra at købe VR-headset

VP for prognoser hos CCS Insight, Marina Koytcheva, nævner, at den høje inflation, der har ramt forbrugernes pengepung på mange af de store markeder i år, har påvirket mange af de forbrugere, der ellers er interesseret i et VR-headset til at udsætte købet til et senere tidspunkt.

“Vi ser også tegn på, at virksomhederne er mere forsigtige med deres investeringer i XR, indtil det økonomiske billede bliver mere klart.” siger hun.

Andre udfordringer for markedet, som CCS Insight er kommer frem til, er blandt andet en stigning på 700-800 kloner på prisen af Meta Quest 2-headsettet, samt den tid det tager at udvikle lette og attraktive AR-briller.

Se også: Priser på mobilabonnementer

Svært at lave VR-briller

Koytcheva mener, at mange virksomheder er forsigtige med at lancere nye produkter, hvis de ikke er helt klar: “Vi har ventet på, at der kommer smarte briller på markedet i et stykke tid nu, men teknologien har vist sig at være vanskelig at mestre.”

Samtidig mangler der også indhold, der virkelig kan få brugerne til at fatte interesse for denne type briller.

Se også: Nyheder om XR-headset