Sony PlayStation VR sælger godt trods stagnerende marked
Sony har nu solgt to millioner enheder af deres PlayStation VR headset, siden det kom på markedet for godt et år siden. Men skal vi tro nye tal fra YouGov, er salget af VR headsets generelt ved at stagnere.
Playstation VR-salget holder momentum
For Sony lader det dog til at gå godt. Det er ikke mere end et halvt års tid siden, de meddelte, at de havde solgt den første million headsets, og den anden million er altså blevet solgt på de følgende seks måneder. Selvom vi ikke har nogle officielle salgstal fra Sonys konkurrenter Oculus og HTC, menes Sony at være førende på markedet.
En af årsagerne til, at det går så godt for Sony, er formentlig den relativt lave pris, de har på deres headset. Og så har de en stor potentiel kundegruppe, der er nemlig solgt mere end 70 millioner PS4-konsoller, der kan køre VR headsettet.
Se også: Priser på VR-udstyr
VR-markedet stagnerer
Ved sidste uges VRX-konference i San Francisco blev Sonys fine tal set som et udtryk for et generelt voksende VR-marked. Sådan ser det imidlertid ikke ud, hvis du spørger YouGov, hvor chefresearcher Tom Fuller kan præsentere nye tal. De har udført en undersøgelse blandt 12.000 forbrugere, der viser, at markedet i stedet er stagneret. Kun 7 procent fortalte, at de ejer et VR-headset.
Et tal, der sidste år var 6 procent. Det betyder altså, at der ikke er megen vækst at spore.
Se også: Nye Playstation VR titler
VR-headsets er for dyre
Da deltagerne blev spurgt til, hvorfor de ikke har investeret i et VR headset, kom der flere svar. De fleste nævnte stadig prisen som en årsag, trods at flere af producenterne netop har sat prisen ned. Fuller siger da også, at prisen er meget udslagsgivende, når det gælder vores interesse i at tage ny teknologi til os.
Andre årsager, deltagerne nævnte, var frygt for at blive utilpasse og isolerede, samt at de ikke mente, at udbuddet af indhold er godt nok.
Se også: Test af PlayStation VR Aim Controller
Industrien må komme med flere og andre produkter
Samtidig mener Fuller ikke, at industrien har vist interesse i at gøre noget ved disse punkter, der holder udbredelsen tilbage. Han ser blandt andet, at industrien skal anstrenge sig for at tilbyde andet end spil.
Mange af de potentielle forbrugere vil gerne bruge et headset til at se film, tage på udflugter eller shoppe. Forbrugerne vil have længerevarende indhold, historier, siger han. I stedet for at tale om, at det er svært for forbrugerne at koncentrere sig, skal man i stedet tale om, at indholdet ikke er interessant nok. Hvis indholdet var det rigtige, ville markedet også tage imod det, og forbrugerne ville tage imod teknologien, siger Fuller.
Se også: Nyheder om PlayStation VR
Mere nyt om emnet
Som sagen vendes og drejes, kommer der nye vinkler om emnet. Steen Jørgensen fandt det relevant at følge op på temaet. 5/12/2017 gik vi videre med en ny vinkel på temaet Huawei kan være tæt på lancering af eget Daydream VR-headset – Du kan læse det videre forløb her. Redaktionen fastholder fokus. De sidste nyheder ser du her.