Apple siges at droppe Arcadespil der ikke engagerer nok
Tidligere i år skulle Apple efter sigende have droppet en række kontrakter på spil, der skulle være kommet til deres abonnementstjeneste for spil, Arcade. Arcade er kendt for sit bibliotek med titler af høj kvalitet og uden reklamer eller in-app køb. De droppede kontrakter skulle skyldes, at Apple vil have nye spil, der skal få spillerne til at vende tilbage til tjenesten.
Apple vil have spil der engagerer brugere i Arcade
Bloomberg fortæller, at en Arcade-chef har meddelt udviklere, der havde kontrakt med Apple, at selskabet er ude efter spil med et højt niveau af det, han i sammenhængen kaldte ‘engagement’. Det har en kilde fortalt.
Som udvikler kan det være rart at vide, hvad Apple mener med et højt niveau af engagement. Her skriver Bloomberg, at et eksempel på et sådant spil er Grindstone, et puslespil fra Capybara Games. Netop det spil er blevet fremhævet af en repræsentant fra Arcade som på rette niveau.
Apple skal ifølge Bloomberg have betalt de berørte spilstudioer for at møde udviklingsmilepæle, og har meddelt udviklere, at de vil samarbejde med dem igen i fremtiden, når de kan leve op til Apples krav for engagement.
Se også: Test af Apple Arcade
Kan koste spiludviklere økonomisk
Bloomberg nævner også, at visse af disse udviklere rammes økonomisk af de droppede kontrakter. Formentlig kan udviklerne får lov at lancere spillene på andre platforme som Googles Play Pass til Android-enheder, men det er ikke sikkert, at det dækker tabene efter de missede kontrakter med Apple.
I et interview med journalist Andrew Webster har indie-udviklere, der har lanceret spil i Apple Arcade, fortalt, at Play pass betaler udviklere baseret på målinger af spillernes engagement, mens Apple forhandler sig til aftaler om spillene med udviklerne.
Se også: Bedste telefoner til gaming
Apple vil holde fast på abonnenter
Anledningen til, at Apple måske er på vej til at ændre på dette, handler formentlig om at holde fast på sine abonnenter. Arcade havde en rigtig god periode i slutningen af 2019, ikke mindst hjulpet på vej af en gratis prøveperiode på en måned som en velkomsttilbud med tjenesten, der ellers koster 4,99 dollars per måned, eller 49,99 dollars for et år.
En anden årsag til den gode periode handlede selvfølgelig om fremragende spil, hvoraf de fleste er eksklusive for platformen.
Hvordan Apple har tænkt sig at måle engagementet for de kommende spil, kan komme til at påvirke hvilke spil, der i fremtiden kommer til tjenesten. Formentlig vil Apple stadig bandlyse reklamer og in-app køb, men det kan betyde, at kortere spil ikke passer ind i Apples nye system. Det kan også betyde færre spil, en vi må håbe for Apple, at de lykkes med at holde kvaliteten oppe.
Se også: Nyheder om gaming