Candy Crush spilles af 485 millioner om måneden – men aktiemarkedet svinger kniven
Spiller du det populære spil Candy Crush eller Bubble Witch Saga, så er du ikke ene om det.
Antallet af aktive brugere om dagen blev målt til 138 millioner i slutningen af juni 2014, hvilket er en enorm stigning sammenlignet med samme periode sidste år, hvor tallet var på 76 millioner.
Når det gælder aktive brugere måneden, lander tallet på 485 millioner brugere.
Dog er tallet faktisk faldet 5 millioner brugere sammenlignet med første kvartal i år.
Udvikleren bag spillet, King, peger selv på at spilaktiviteten på Facebook er faldet, hvor flere og flere spiller spillene i stedet for på mobilen.
Det fremgår af rapport for 2. kvartal fra King. Rapporten viser også, at King stadig er lønsomt. Resultatet før skat steg med 42 procent sammenlignet med samme periode sidste år og omsætningen steg fra 455,5 millioner dollar til 593,5 millioner dollar.
Kings spil benytter sig af reklamefri freemium-modellen, hvor spillene er gratis at hente ned og hvor brugeren så har mulighed for at købe hjælpemidler inde i selve spillet for at fuldføre baner. King er derfor afhængig af, at brugerne bruger penge inde i selve spillet.
Færre bruger penge
King oplyser i rapporten, at antallet af brugere, der bruger penge i spillet er faldet, men dem der bruger penge, de bruger til gengæld mere. Sammenlignet med andet kvartal sidste år, så bruger spillerne i dag 19,54 dollar mod tidligere 15,51 dollar på hjælpemidler i spillet.
King oplyser videre, at de skruer ned for forventningerne for 2014. Tidligere havde de meldt ud, at de regnede med en omsætning på mellem 2,55-2,65 milliarder dollar, men nu forventer de at omsætte for mellem 2,25-2,35 milliarder dollar.
Det børsnoterede King blev derfor hårdt ramt på aktiemarkedet efter kvartalsrapporten, hvor Kings aktiepris faldt med hele 22 procent.
Se bedste pris for mest populære mobiler lige nu!
King har vist sig bedre til at få kunderne til at betale inde i spillene end for eksempel Zynga med Farmville og Draw Something eller Rovio med Angry Birds. Men i og med at antallet af betalende spillere falder, er King tvunget til at få sine andre spil til at vækste for at kunne holde samme høje vækstniveau og det tror aktiemarkedet tilsyneladende ikke på lige nu.
King forventer dog, at opleve positiv effekt, når de lancerer søsterspillet til Candy Crush senere på året. Candy Crush kommer også til Kina i år, hvilket King naturligvis også tror vil have positiv indflydelse.