Direktør for Take-Two: Stadia er en skuffelse
Mange har forsøgt sig med en egen løsning for cloud-gaming. Blandt dem Google med Stadia. Udviklerne virkede begejstrede for Stadia og Google indgik aftaler med en lang række spiludviklere, blandt andet Take-Two Interactive. Men alt det rosenrøde lader til at være falmet noget her et halvt år efter lanceringen af Stadia.
Stor spilproducent kritiserer Google Stadia
Direktøren for Take-Two, Strauss Zelnick siger nu, at Google lovede mere, end de kunne holde. Samtidig stiller han spørgsmålstegn ved værdien i cloud-gaming i det hele taget.
De forskellige cloud-gaming-platforme – Stadia, GeForce Now, Microsoft xCloud og så videre – fungerer mere eller mindre på samme måde.
En server kører spillet og viser hver billedramme med rigtig kraftfuld hardware. Videostrømmen sendes til din enhed via internet og dine handlinger sendes tilbage til serveren. Det er ikke nødvendigt at have en konsol eller et stort videokort. Man kan faktisk spille AAA-spil på sin telefon. Så langt så godt.
Ved et foredrag ved Bernstein Annual Strategic Decisions Conference, kritiserer Zelnick dog Stadia. Særligt den langsomme lancering af Stadia har været en skuffelse for brugerne, slår han fast. Google viste alle en række funktioner ved Stadia, men endnu har det ikke været muligt for spillene at udnytte dem.
I stedet tog det flere måneder at få selv basale funktioner som fremgang og gameplay recording at komme i gang. Der er tilmed stadig spil, der ikke er helt med.
Se også: Bedste telefoner til Stadia
Holder forretningsmodellen for streamingtjenester?
Zelnicks syn på markedet kan betyde problemer for streamingtjenesterne. Hele forretningsmodellen for streamingtjenesterne er afhængig af, at flere vil være interesserede i at spille spil, hvis det ikke er nødvendigt at have en konsol eller anden speciel hardware.
Spørgsmålet er, om det rent faktisk er sådan. Zelnicks pointe er, at det er spil, der koster omkring 60 dollars, mens visse special editions ligger på hele 100 dollars eller tilmed mere. Vil man betale 60 dollars for et enkelt spil, hvis man ikke vil betale 300 dollars for en konsol?
”Troen på, at streaming skulle blive tranformativ, var baseret på en holdning om, at der var en masse mennesker, der virkelig [havde] en interesse i interaktiv underholdning, virkelig ville betale for det, men bare ikke ville have en konsol. Jeg er ikke sikker på, at det er sådan”, sagde Zelnick.
Se også: Anmeldelse af Stadia
Zelnick tror ikke streaming vil gavne spilmarkedet
Cloud-gamingen er desuden mere eller minder afhængige af, at internethastighederne bliver hurtigere og mere pålidelige. Som det er i dag, har de færreste båndbredde, der rækker til højt opløste Stadia-spil uden load-pauser.
Det kan ændre sig i takt med, at 5G-nettet ruller ud, men det kan tage flere år. En konsol koster mere i engangssum, men begrænsningerne er færre.
Som afslutning sagde Zelnick, at han er entusiastisk om streamingteknologien, men at have ikke forventer, at den kommer til at udvide spilmarkedet på en markant måde.
Se også: Nyheder om streaming af spil