Google dropper egne spil til Stadia – “direkte dumt”

Google dropper at udvikle egne spil til Stadia, da de synes, det er for dyrt. Men det er direkte dumt, hvis de mener noget på spilmarkedet.

Google dropper egne spil til Stadia – “direkte dumt”

Som det altid er tilfældet, når det kommer til økosystemer, bliver det mere attraktivt, hvis man har mange tjenester og apps at byde på. Det kan være derfor, Google til at begynde med havde planer om at udvikle egne spil til deres spilstreamingtjeneste, Google Stadia.

Google lukker sit spilstudie til Stadia

Spilstudiet havde base i Montreal i Canada og hed Stadia Games and Entertainment. Google forklarede tilbage i 2019, at konkurrencen kommer til at blive hård for Stadia. Nintendo Switch var allerede den gang en populær konkurrent og i 2020 kom PlayStation 5 og nye Xbox Derfor var det helt nødvendigt for Google og Stadia at producere eget materiale, hvis de ville lokke spillere til, lød det.

Det var meget vigtigt meget eget materiale af den slags, der ikke er muligt at skabe til nogen anden platform, forklarede Google dengang. Nu ser det imidlertid ud til, at Google har sadlet om og mener, at det helt enkelt bliver for dyrt for dem at investere i udviklingen af egne spil, især når der allerede er en masse spil på markedet. Og det i en sådan grad, at de nu har besluttet helt at droppe projektet med at udvikle egne spil.

Se også: Bedste telefoner til gaming

Virker overrasket over at det er dyrt at lave spil

Om det siger Google selv: ”At skabe spil i topklasse fra bunden tager mange år og store investeringer og prisen stiger eksponentielt. Med vores fokus på at bygge på den efterprøvede teknologi i Stadia, samt forbedre vores forretningssamarbejder, har vi bestemt, at vi ikke vil investere yderligere i at få eksklusivt indhold fra vores interne udviklingsteam SG&E udover planlagte spil på kort sigt.”

Det er ikke noget, der får betydning for brugerne, medmindre man sad og ventede på bestemte titler fra Googles side. Men det er en klar fejl fra Googles side, siger tech-ekspert Daniel Søgaard Hald.

“Man skal aldrig undervurdere eksklusive spiltitler, heller ikke på en ny platform som Stadia. Vi ser i dag, hvor stor en betydning disse har for både Xbox-, Nintendo og PlayStation-spillekonsollerne og det får lige så stor betydning på en spil-streamingplatform. Uden eksklusive titler er der absolut ingen grund til at vælge Stadig over konkurrenterne og dem kommer der flere og flere af. Det er direkte dumt af Google at droppe udviklingen af egne eksklusive spil, i hvert fald hvis de vil være en aktør af betydning på gaming-markedet”, slår han fast.

Se også: Nyheder om gaming