Test: 4 fede spil og et flop til iOS og Android

Vi har testet 5 spil til iOS og Android - 4 er rigtig fede, et misser totalt!

Test: 4 fede spil og et flop til iOS og Android

Badland

Badland er et af fire spil, der i år vandt en pris ved Apple Design Award på udviklerkonferencen WWDC. Det kan vi godt forstå; grafik og lyd i dette iOS-eksklusive platformspil samarbejder godt for at maksimere spiloplevelsen.

Eventyrspillet Badland udspiller sig i et mystisk og noget magisk junglelignende miljø, hvor spilleren i form af en flyvende lodden skabning skal igennem halvtreds forskellige levels. Man kan vælge at spille selv eller op til fire spillere. I det sidstnævnte tilfælde skal man klare 16 forskellige baner.

Målet med Badland er at indsamle kloner og klare forskellige opgaver. Det gør man ved at flyve eller rulle hurtigt, præcist og sikkert nok. Det gør man ved at holde fingrene på skærmen.

Rører man en klon eller superklon skabes, der mængder af mindre kloner, som spilleren skal samle ind ved at tage dem med sig, indtil opgaven er klaret. Alt efter hvad den level kræver, kan spilleren, ved at røre andre genstande, blive mindre, større, mere hoppende, mere klistret, langsommere eller hurtigere.

Spidse genstande fører til, at skabningen eksploderer og bør undgås. Er man blevet mere klistret, kan man derimod ramme de store rundsave, der ellers får en til at eksplodere, uden at dø. Man dør også, hvis man ikke når at gennemføre opgaven.

10- Badland studsiga kloner

Visse baner er sværere end andre at gennemføre og kræver, at man forsøger igen og igen. Da der ikke er nogen grænse – undtagen at ens statistik ryger i vasken – for hvor mange gange, man kan forsøge, handler det bare om at sadle om og prøve igen, indtil man lykkes.

Med tanke på den nye freemium-trend, der ofte kræver, at man betaler for ikke at skulle vente på at prøve igen, er dette en befriende spiloplevelse. Man kan desuden spille en gennemført bane igen for at indsamle flere kloner.

Grafikken, der er optimeret til retinaskærm, er også rigtig fin på andre skærme. Og netop samspillet mellem den flotte grafik og musikken gør spiloplevelsen ret intensiv. På plussiden er også synkroniseringen af spil via iCloud – man kan fortsætte på iPaden, hvor man sluttede på iPhonen.

Målet med spillet forstår man, når man har spillet en bane eller to, men en kort beskrivelse af opgaven kunne man godt have brugt. Det er også meget rart, at man får ubegrænset af muligheder for at klare en bane, men det mindsker samtidig incitamentet til at opnå målet.

At lære at flyve i stedet for at hoppe kræver også fingerfærdighed. En forklaring får man, når man pauser spillet, men den havde været velkommen fra startskærmen. Beskrivelsen af de forskellige genstande, man skal røre for at få forskellige kræfter, er også tilgængelig, når man pauser spillet.

For den uvante spillet havde det dog været godt med en indledende forklaring. Bortset fra disse minusaspekter er spillet alle pengene værd.

 

Navn: Badland

Pris: 19 kr

Karakter: 9/10

Hent til iOS