Xcom test: Mobilspil til 129 kroner imponerer

Xcom er et ambitiøst forsøg på at lave et ”rigtigt” spil til mobile formater. Til tider går det fantastisk, andre gange knap så godt.

Xcom test: Mobilspil til 129 kroner imponerer

Xcom – Enemy Unknown var en stor succes til stationære konsoller, da det kom sidste år, og i sommer var det tid til en iPhone-version.

Spillet selv er noget af en opfølger eller ny vision af et spil med lignende titel fra de glade 80ere. Den mobile version er derimod ikke et remake af den variant eller en slemt forsimplet og grim version af konsolvarianten – tværtimod.

Det mærker man allerede på prisen. 129 dask for et mobilspil er en heftig sum i den sammenhæng, især i disse freemium-tider. Xcom har alle forudsætninger for at være freemium, hvor du skulle kunne bruge penge på at skynde på forskning eller nye våben. I stedet er den høje pris lidt af en garanti for, at du slipper for den slags.

Prisen betyder også, at der er brugt meget tid på grafik, indspillet tale, videosekvenser og dybde. Det sidstnævnte gennemsyrer hele spillet, fra flerspiller-funktionen til din base og ud på slagmarken.

xcom_4

Overalt myldrer det med detaljer, der kan pilles ved, for at du skal få en fornemmelse af så stor kontrol som muligt, præcis som det skal være i et strategispil.

 

Rumfolk er onde, du er god

Storyen er, om end ret gennemarbejdet, ganske simpel. Skabninger fra rummet lander på jorden og er per definition onde. Menneskerne sammensætter en indsatsstyrke for at råde bod på det hele og udover diverse generaler og andre chefer, er det dig, der er bossen over denne styrke.

Spillet ses ud fra et fugleperspektiv ude på slagmarken, oftest forskellige bydele verden over, og er et strategispil baseret på turn-taking. Din opgave er at lede en mindre styrke soldater gennem forskellige opgaver, alt fra redningsaktioner til infiltration.

Efter hver opgave får overlevende soldater erfaringspoint og kan lære nye færdigheder. Du får også penge til at købe nye ting og finder genstande at forske på for at skabe nye genstande.

Hele mellemspillet mellem opgaver udspiller sig på din base og ses i stedet fra siden, og det virker helt sikkert rodet i starten, når du skal holde styr på det hele.

Det rodede skifter siden til en enorm dybde, der savner modstykke blandt mobilspil, selvom det grundlæggende er samme slags spil som for eksempel Hunters til iPhone.

xcom_5

Spillet er fantastisk. Ulempen er dog, at der er lidt for meget konsolspil og lidt for lidt mobilspil. Høretelefoner er nærmest et krav, for at du skal forstå de ordrer, du får, og alt fra introvideoer til storyen sænker tempoet voldsomt. Altså ikke noget til en kort bustur.

 

Findes til: iPhone, iPad

Pris: 129 kr

Karakter: 9/10

 

 

 

Flere nyheder om telefon

Historien tog relativt hurtigt en ny drejning. Steen Jørgensen gik videre med historien. 17/12/2013 publicerede redaktionen artiklen; ”Nokia skrotter sine Android-planer” – Følg den videre udvikling her. Meget er sket siden. Du kan klikke her for seneste nyt i sagen..