Test: Masser af brætspil til tablets
Neuroshima Hex
Pris: 32 kr til iPad + in-app-køb, 21,55 kr til Android + in-app-køb
Neuroshima Hex har krig i en postapokalyptisk verden som tema, men minder ellers en smule om skak.
Som i skak har hver spiller en opsætning af brikker med forskellige egenskaber, men ulig skak flytter de sig (sædvanligvis) ikke, i stedet placeres de efter tur på brættet.
Brikkerne er forskellige alt efter hvilken side man spiller på og har en række egenskaber, der afgør i hvilken retning, de rykker, om de kan slå på afstand, hvilke der slår først, hvor meget skade de giver, hvor meget de kan tåle med mere.
Af og til afgøres en kamp, og det sætter en kædereaktion i gang, når alle brikker efter tur slår på hinanden. Hvordan man har positioneret sine brikker, er nu helt afgørende. Der er også brikker, der forstærker parametrene for andre brikker.
Der er ekstremt meget at holde styr på, men mængden af beslutninger, der skal træffes, reduceres af, at man højest kan placere to brikker ad gangen. Mit største problem med spillet er dog den måde, informationen præsenteres på.
Alle parametre repræsenteres af symboler, der for mig er alt for ens og uintuitive. Selv som inkarneret brætspiller må jeg konstant slå brikkernes værdi op, også efter mange spil, og jeg synes, at denne information er svær at forstå, selv i den kortfattede tekstform, der præsenteres i.
Android-versionen har i skrivende stund den store ulempe, at man ikke kan spille på nettet med andre spillere, kun lokalt. Jeg betvivler ikke, at spillet er ret genialt, men det er også svært tilgængeligt og unødvendigt frustrerende. Ikke et spil for alle.
Karakter: 7/10