Udviklere tjener langt mere på apps til Windows 10
I årene efter, at Microsoft kom med Windows Phone 7 tilbage i 2010, kæmpede styresystemet med manglende apps og spil – app-udviklerne satsede på iOS og Android. iOS, fordi brugerne her altid har været mest villige til at betale for apps og spil, og Android, fordi der har været enorm volumen på, så der kunne omsættes annoncekroner.
Microsoft har aldrig haft den store markedsandel på mobilmarkedet, så udviklerne tøvede længe over for styresystemet og de fleste af de telefoner, der blev solgt med Windows-brandet hørte til i den billige ende til brugere, der måske ikke var så ivrige efter at betale for apps og spil.
Se også: De bedste priser på Microsofts mobiltelefoner
Windows 10 skaber langt højere omsætning for udviklerne
Men nu kan noget tyde på, at tingene ændrer sig og at det kan betale sig at udvikle apps og spil til Microsofts mobile enheder. Med Windows 10 ændrede Microsoft nemlig strategi, så selskabet fremover kører med ét styresystem til alle enheder, hvad enten det er mobil, tablet, bærbar eller stationærcomputer. Det betyder, at når udviklerne udvikler en app til Windows 10, så kan den bruges på alle enheder.
Det betyder pludselig en enorm volumen, så udviklerne kan nå ud til mange brugere.
Microsofts nordiske produktchef på mobilområdet, Tuomas Lampen, var forleden i Danmark for at præsentere den nye Lumia 650 og han fortalte ved den lejlighed, at udviklerne tjener 4,5 gange mere på apps med Windows 10 end de gjorde med Windows 8.
Det kan formentlig skyldes det faktum, at Windows 10 inden for de første seks måneder på markedet kørte på 200 millioner enheder – målet er 1 milliard enheder medio 2018. Med så stor volumen vil det være svært for app-udviklerne at takke nej til Windows 10.
Se også: Windows 10 og sikkerhed – det skal du gøre
Windows 10 skaber også mere brugeraktivitet
Store selskaber som Twitter og Shazam var blandt de allerførste til at udvikle de såkaldte universal apps til Windows 10 og de siger, ifølge Tuomas Lampen, at denne type apps giver dem mere brugeraktivitet end tidligere.
Tuomas Lampen understreger også, at det er blevet forholdsvis enkelt at udvikle apps til Windows 10. Han nævner for eksempel, at alle Candy Crush-apps til WIndwos 10 er porteret fra iOS og at de ingen problemer har oplevet på den front, når det gælder brugeroplevelsen.
Se også: Nyheder om Windows 10