Dansk udviklet smart book koncept skal øge læselyst hos børn
Med et nyt smart book-koncept håber forfatter og spiludvikler Søren Jønsson at tænde læselysten hos de helt unge. De skal tilbage til den fysiske bog og væk fra skærmen og nøglen til det er mobiltelefonen.
Mobil og AR skal øge børns læselyst med fysiske bøger
I mere end 15 år var Søren Jønsson producer og manuskriptforfatter på de populære Pixeline-spil og hev med leg og læring børnene hen til skærmen. Nu vil han gerne have dem tilbage til den fysiske bog og øge deres læselyst.
“Jeg tror, vi kan få flere børn til at læse mere. Der er nogle børn, der ikke læser ret meget overhovedet. Men ved at give børn nogle nye læseoplevelser og vise, hvordan man kan lege med bøger på en anden måde, tror jeg, at man vil tænde læselysten hos mange af de helt unge, siger Søren Jønsson.
Se også: Mobilabonnementer med e-bøger
Digitalt lag oven på bogens sider
Kort fortalt får smart book-konceptet ud på at kombinere den fysiske bog med digitale små opgaver på telefonen. Der benyttes altså Augmented Reality, hvor der ved at se gennem telefonens skærm dukker et animeret digitalt lag op ovenpå bogens tegninger. Et eksempel på en AR-funktionalitet kan være, at læseren kan se ind i virtuelle hemmelige rum inde i bogen.
Ved at kigge ind gennem et nøglehul tegnet i bogen, vil et rum dukke op på den anden side af døren, når smartphonen holdes op til nøglehullet.
Målet er at vise de 8-13-årige drenge og piger, hvad den fysiske bog og dens taktile format kan sammen med en app. Samtidig kan det måske motivere børnene til at vælge den fysiske bog endnu mere til, når der skal læses.
Se også: Guide til de bedste telefoner
Fungerer med både iOS og Android
Smart Book konceptet fungerer både med iOS og Android. Man skal blog hente en apps ned til sin mobil, som man henvises til fra de enkelte bøger.
Søren Jønsson har udgivet to bøger i sit smart book koncept, senest bogen ”Ærkemestertårnet”.
Se også: Nyheder om digitale tjenester