microsoft project xlcloud gaming

Nyt projekt fra Microsoft: Project xCloud – gaming på tværs af enheder

Microsoft vil gerne hjælpe gamere med at blive fri for de økosystemer, der høre til deres enheder. Det vil de gøre ved hjælp af et nyt cloud-gaming initiativ, som de kalder Project xCloud.

  • Artiklen fortsættes under annoncen:

 

  • Artiklen fortsættes under annoncen:

Project xCloud – spil på tværs af platforme

Mere konkret vil det gøre det muligt at spille en række Xbox-spil på tværs af platforme, også mobile platforme. Hvis man skal tro på de oplysninger, vi har fået i videoform, vil man kunne spille på sin mobile enhed ved hjælp af en håndkontrol eller på touch-skærmen.

Det hele fungerer ved hjælp af en specialdesignet løsning med komponenter fra flere Xbox One-enheder samt understøttende framework. I løbet af de kommende år bliver løsningen lagt ind i Azure datacentre, og en offentlig test af det hele begynder i 2019.

Se også: Bedste smartphones til gaming

 

Online gaming på tværs af enheder

At forsøge sig med cloud-gaming er bestemt ikke noget nyt, det er prøvet før, men aldrig med succes. Et par gange er det gået rimeligt til at begynde med. Der kan vi som eksempel nævne OnLive, der opnåede en relativt lang levetid og popularitet. Det nye initiativ fra Microsoft er dog første gang, der har været en så stor og pengestærk koncern bag et af disse forsøg. Det betyder selvfølgelig flere ressourcer.

Også andre store selskaber som Sony og NVIDIA har arbejdet med den slags gaming den seneste tid, hver på sin måde. Men det viser, at flere og flere af de store aktører har fået øjnene op og gange i futterne, når det gælder gaming på tværs af platforme. Det ser desuden ud til, at også Google vil være med i legen, dog kun med Switch. Nintendo har også lidt at gøre med online gaming.

Se også: Guide til de bedste spil