super mario run review

Super Mario Run nærmer sig 150 millioner downloads – men tjener ingen penge

Nintendo gjorde jo endelig alvor af det, de i årevis havde overvejet at gøre – nemlig udgive smartphone-versioner af deres spil. Det blev til Super Mario Run og succes – det kan ingen vist bestride. Fansene stod i kø for at få vores alle sammens yndlingsblikkenslager på telefonen.

  • Artiklen fortsættes under annoncen:

Se også: Mobiltelefoner der er gode til spil

  • Artiklen fortsættes under annoncen:

 

Super Mario Run downloadet 150 millioner gange 

Skulle man alligevel ville have bevis på succesen, kan man se på de rene tal – Nintendos smartphone-satsning er nemlig ved at runde 150 millioner downloads, hvis man slår tallene for iOS og Android sammen. Det er da også et spil, der får nostalgien til at blomstre, for gameplayet er genkendeligt for alle, der tidligere har haft noget med Super Mario at gøre.

Se også: Test: Super Mario Run er for dårligt og for dyrt

Folk vil dog ikke betale for spillet

Men nu er mange downloads ikke en garanti for en stor indtjening for udvikleren, og det lader faktisk til, at Nintendo ikke har haft den store kassesucces ud af Super Mario. Nintendo har endda selv bekræftet, at det har været svært for dem at få spillerne til at betale for Premium-versionen, når de har spillet de gratis levels.

For at holde spillerne interesserede har Nintendo tilmed udvidet spillets prøvetid og tilføjet forskellige ekstra ting og en fjerde gratis level. Det har dog generelt ikke fået spillerne til at ville betale de 10 dollars, det koster at få det komplette spil. Med andre ord falder salget af Super Mario Run, og det er måske ikke så underligt. Deres mål om at få 10 procent af spillerne til at købe Premium-versionen er nemlig ikke opfyldt.

Se også: De bedste mobilspil

Freemium-modellen giver flere penge

Wall Street Journal har for nylig givet os tal, der viser Nintendos indtjening. Den skulle ifølge avisen ligge på omkring 180 millioner dollars, hvis man slår indtjeningen i USA og Japan sammen. Ser man på, hvor indtjeningen stammer fra, er en af de store poster et af Nintendos andre mobilspil – Fire Emblem Heroes.

Selvom det har langt færre downloads end Super Mario Run, kun omkring en tiendedel så mange – så har det sørget for en større indtjening til Nintendo end Super Mario kunne skrabe hjem.

Årsagen skal formentlig findes i, at prissætningen for de to spil er helt forskellig. Super Mario Run satser på en engangspris, hvor Fire Enblem Heroes har de meget brugte in-app køb. Netop den metode har vist sig at være rigtig givtig, da den giver de spillere, der gerne vil have specielle ting, mens de spiller, mulighed for at anskaffe sig de ting mod betaling.

Se også: Ingen vil betale for Super Mario Run

Nye Nintendo-spil på vej

Problemerne med at få en ordentlig sum penge ud af Super Mario Run har dog ikke afskrækket Nintendo fra at ville fortsætte med deres mobil-satsning.

På listen over kommende spil finder vi Animal Crossing, et spil om at bo i en landsby med dyr. Oprindeligt skulle det allerede have været udgivet, men måtte stille sig længere bag i køen for at give plads til netop Super Mario.

Se også: Nyheder om mobilspil