huawei logo

Huawei om spionageanklager: Wall Street Journal vidste informationerne var forkerte

I sidste uge skrev Wall Street Journal, at kinesiske Huawei havde hjulpet regeringer i de afrikanske lande Uganda og Zambia med at bedrive spionage og at målene for spionagen skulle have være politiske regeringsmodstandere og aktivister i de to lande.

  • Artiklen fortsættes under annoncen:

Efter at have læst og gransket de beskyldninger, som fremsættes i artiklen, har Huawei nu valgt at pudse sin advokat på Wall Street Journal – det oplyser Huawei i en officiel pressemeddelelse, de netop har sendt ud.

  • Artiklen fortsættes under annoncen:

I brevet til det amerikanske medie udtrykker advokat Steven A. Friedman fra advokatfirmaet Squire Patton Boggs skuffelse over, at Wall Street Journal ikke har gjort brug af de svar og informationer, som Huawei har givet forud for artiklens udgivelse.  Steven A. Friedman forklarer, at Huawei selvfølgelig ikke kender identiteten af de anonyme kilder, der ligger til grund for artiklen, men han slår fast, at det er tydeligt, at de har givet avisen falske og vildledende oplysninger.

“Baseret på Huaweis e-mail, som blev sendt 19. juni, og andre oplysninger deri, er det rimeligt at konkludere, at I vidste, at disse kilder ikke var pålidelige. Resultatet er – som et minimum – at Wall Street Journal trykte disse falske udsagn uden overhovedet at tage hensyn til kildernes sandfærdighed”, skriver Steven A. Friedman.

Huwei hæfter sig også ved en artikel, som The Register skrev torsdag i sidste uge, altså dagen efter den påståede afsløring, at en af kilderne i Wall Street Journal-artiklen, Bobi Wine, for nylig var i Washington, hvor han briefede USA’s regering om hændelser i Uganda – og samtidig fik tilbudt regeringens hjælp.

The Register påpeger, at Wall Street Journal-artiklen ganske belejligt for den amerikanske præsident Donald Trump udkommer lige midt i optrapningen af handelskrigen imellem USA og Kina og at journalisterne bag artiklen tilsyneladende ikke går så meget op i, hvordan den ugandiske regering fik adgang til den påståede spion-software eller hvilke politiske efterdønninger, der har været i Uganda.

Til gengæld er artiklen ”meget interesseret i at påstå, at tele-virksomheden i dette tilfælde var Huawei. Og det var HUAWEI”, skriver The Register. At det er Huawei, der er så meget fokus på for tiden fra amerikanske side, skyldes, at amerikanerne har et ønske om at ekskludere firmaet og dets produkter fra USA og andre vestlige markeder ved at påstå, at firmaet udgør en sikkerhedstrussel. Hidtil har de amerikanske myndigheder dog ikke frembragt afgørende beviser for dette.

Steven A. Friedman slår fast, at Wall Street Journal artikel har skadet Huaweis omdømme og forretninger rundt om i verden, inden han gør klart, at Huawei er parat til at ”forsvare sine handlinger og sit omdømme”.

Du kan læse den mail, som Huawei har sendt The Wall Street Journal herunder.

huawei e spionage wall street journal