Nu omfavner Apple for alvor virtual reality
Hvis man forventede en ny virtual reality på markedet fra Apple ved gårsdagens WWDC 2017, Apples store udviklerkonference, så blev man nok skuffet, men Apple viser i hvert fald, at de gør sig klar til den fagre nye verden, der står i virtual realitys navn.
Se også: iMac Pro – pris og funktioner
Metal 2 vigtig for VR-indhold på Mac
Det gjorde Apple med lanceringen af Metal 2, der er opgraderingen af Metal – Metal er Apples egen teknik til håndtering af grafik på Mac-computerne. Metal 2 har en forbedret API og ydeevne, der hjælper udviklere med at accelerere deres programmer, så de kan udviklere endnu tungere programmer og spil.
Den tilføjer understøttelse af maskinel indlæring, som anvendes i talegenkendelse, naturlig sprogbehandling og computersyn. Men nu er det virtual reality vi taler om, og Metal 2 kombineret med ny Mac-hardware og macOS High Sierra giver for første gang understøttelse af virtual reality-produktioner.
Se også: Apple nyheder fra WWDC 2017
Apple i samarbejde med Valve, HTC Vive, Unity og Epic
Udviklere kan dermed skabe levende spil-, 3D- og VR-indhold på Mac-computeren og Apple lover, at de sammen med førende VR-virksomheder vil drive VR-innovation på Mac-computeren med funktioner, der kommer senere på året. For eksempel optimerer Valve deres SteamVR-platformen til macOS og aktiverer forbindelsen af HTC Vive-headsettet, mens Unity og Epic implementerer deres VR-udviklingsværktøjer i macOS.
Senere dette år tilføjer Final Cut Pro X også understøttelse af professionelle 360-graders arbejdsgange med mulighed for at importere, redigere og eksportere 360-graders video.
Se også: Nyheder om Apple
Historien er ikke slut
Redaktionen kunne ikke gøre andet end at følge op på fortællingen. Steen Jørgensen fastholdt sit fokus på emnet. 5/6/2017 blev sagen bragt videre med et indlæg med tematikken macOS High Sierra – se nye funktioner og muligheder. – Historien kan læses her. Se også seneste nyt om emnet ved at trykke her..