10 ting, du troede, Apple var først med
9. Først med fladt design
Da iPhone 5 kom i september 2012, brød Apple med Google og lavede deres eget kortprogram Apple Maps som standard i stedet for Google Maps. Apple Maps havde så mange børnesygdomme, at iOS-chefen blev fyret fra firmaet, og Apples legendariske designchef Jony Ive overtog ansvaret for brugerfladen. Han begyndte næsten omgående at tale om, at trenden med teksturer og detaljer, som fake læderbaggrunde var gået for langt i iOS og talte for et renere og mere minimalistisk design af systemet i fremtiden.
Sådan blev det også, da iOS 7 blev lanceret i juni 2013, og pludselig blev fladt design et modeord. At Apple er trendsættere, kunne man straks mærke ved, at en række producenter af Android-mobiler lige efter gik væk fra trenden med naturefterligning og begyndte at gå mod en enklere, fladere grafisk profil.
Men det betyder for den sags skyld ikke, at Apple var først. Da Microsoft lavede deres re-boot af deres mobile styresystemssatsning med Windows Phone 7 i oktober 2010, viste de et system frem, der til forskel fra Googles Android adskilte sig radikalt fra iOS i dets æstetik. Microsoft kaldte brugerfladen metro, og den stramme, ofte monokrome, formgivning blev præget af det, vi nu kalder fladt design.
Det er ikke usandsynligt, at Jony Ive skævede lidt til Windows Phone, da han lagde retningslinjerne for iOS 7, men hvor Windows 7 præges af en sort baggrundstone i designet, havde iOS 7 i stedet gennemgående lyse farvetoner. Windows Phone er og bliver først og uden egentlige kopier med deres flade design.
10. Først med mobilt økosystem
Det her er en mere diffus kategori end de andre, men den illustrerer også, hvordan Apples succes ikke hviler på at være først med ny og fed teknik, men mere baseres på en markedstænkning.
Før iPhone fandtes der smartphone-systemer som Symbian og Palm OS med et rimeligt tilhørende app-udbud, men det lykkedes aldrig rigtig at få gang i den der successpiral, der prægede iPhones første år. En vigtig detalje, der gjorde, at iPhone kunne fare derudaf, var, at der kun fandtes en eller et fåtal modeller. Dem, der ville lave tilbehør til iPhone, havde en eller to modeller at tilpasse sig til i stedet for bunkevis, hvis man for eksempel ville lave tilbehør til Symbian-mobiler.
Det gjorde, at iPhone hurtigt fik et stort udbud af tilbehør fra tredjepartsproducenter, og dette tilbehør blev et godt salgsargument for iPhone. Det samme gjaldt appene. iPhone havde i begyndelsen kun en skærmstørrelse, og det var derfor lettere at lave apps flotte end til Android, der allerede fra begyndelsen havde en række forskellige skærmstørrelser at tilpasse sig til.
Tilføj at Apples udviklingsmiljø til apps blev værdsat af udviklerne, fordi det var så rart at arbejde med. Googles Android er indtil videre det eneste andet mobilsystem, der har fået gang i en tilsvarende positiv spiral, delvist med andre midler. Microsoft balancerer på grænsen til gennembruddet med Windows Phone.
Guide: Bedste pris iPhone