Logitech Powershell test – spilcontroller til iPhone

Logitech Powershell giver endelig iOS-spillere en rigtig spilkontrol. Samtidig dukker en del filosofiske spørgsmål op om dens eksistensberettigelse.

Logitech Powershell test – spilcontroller til iPhone

Lige siden App Store blev født i 2008, har skeptikere hævdet, at mobilspil aldrig bliver specielt stort på grund af manglen af fysiske kontroller. I mange tilfælde har de haft ret, og der er næppe nogen, der kan kalde hektiske platformspil eller detaljerige og datatunge fightspil direkte passende til en touch-skærm.

Der er selvfølgelig altid undtagelser fra reglen, men mange af de spil, vi er vokset op med at styre med en håndkontrol, passer ligesom ikke til mobilen.

På den anden side er der i stedet begyndt at blomstre andre typer spil op, der i mange tilfælde er bedre med en touch-skærm, end deres tilsvarende søstre nogensinde har været med håndkontrol eller tastatur.

Tårnforsvarsspil som Fieldrunners eller Plants vs Zombies virker mest klodsede på stationære spilkonsoller, og sværvægtere som Xcom, hvis spiloplæg mere eller mindre er identisk på alle platform, virker enormt meget mere logisk på en touch-skærm.

Og så har vi slet ikke nævnt alle puslespil, turbaserede strategispil og lignende, der passer rigtig godt til en touch-skærm. Samtidig dukker der af og til titler op, der gennemgående tænker nyt, og som skaber helt nye typer af spiloplevelser, hvor en håndkontrol mest ville forekomme ulogisk i sammenhængen.

At liste sig gennem République eller finde løsningen på forskellige puslespil i The Room hører ligesom hjemme på en touch-skærm.

 

Officiel understøttelse

Spilkontroller til iOS-enheder (og Android for den sags skyld) har eksisteret i mange år nu. Ulempen er, at hver kontrol har haft sin egen måde til at interagere med hardwaren, hvilket har gjort, at spiludviklere hele tiden skal lægge understøttelse ind til forskellige typer kontroller for at følge en standard.

Det har selvfølgelig gjort, at understøttelsen fra udviklere har været noget nær ikke-eksisterende frem til, da iOS 7 og dets standardiserede understøttelse af spilkontroller gjorde entré i efteråret.

Prissammenligning: Bedste pris iPhone 5s

Indtil videre er det ret tyndt med både kontroller og spil til det hele, men Logitech, der er en af de første ude med en kontrol til iPhone 5 og 5S, lover, at de fleste større spiludviklere vil lægge understøttelse af hardwarekontroller ind i deres spil i løbet af året.

Powershell er altså Logitechs idé til at gøre iPhone (og iPod Touch) til en rigtig spillemaskine.

logitech-spil-kontrol2 logitech-spil-kontrol3

Din telefon dockes i kontrolenheden og giver dig to skulderknapper, fire knapper på forsiden og en mystisk mellemting mellem en analog styrepind og et digitalt styrekors. Derudover er der også et batteri på 1.500 mAh, der ifølge dem selv i bedste fald kan fordoble spilletiden.