Google: Vores skala på infrastruktur vil sikre Stadias succes

Google har netværk med fiberoptiske kabler i praktisk talt hele verden og det vil sikre successen for selsskabets streaming-tjeneste til spil, Stadia, i følge Google.

Google: Vores skala på infrastruktur vil sikre Stadias succes

Den 19. november trykker Google på play-knappen til Stadia, selskabets nye ambitiøse streaming-platform til spil på tværs af enheder. Google ambition er, at det skal være slut med kraftfulde gaming-konsoller og computere for at kunne spille de bedste og mest avancerede spil – fremover skal spillene afvikles og streames direkte fra skyen, så i princippet enhver mobil, tv, pc og tablet kan bruges.

 

Google: Stadia kommer til at fungere takket være vores skala

Jack Buser, Game Director for Google Stadia, forklarer i interview, at ja,det er et ambitiøst projekt, men det vil også komme til at fungere.

“Jeg forstår, at folk kan have svært ved at trodet og det er også derfor vi har ladet folk teste det på store spilmesser. Spil som Doom Eternal og Mortal Kombat har vist, at det fungerer, siger Buser til Tek.no.

Buser forklarer, at Google vil få succes med Stadia, fordi der er tale om en helt anden type skala på infrastrukturen end vi hidtil har fra tidligere forsøg – Google er i forvejen i hele verden. “Skalaen, vi opererer på, er vanskelig at forstå, men vores netværk strækker sig over hele verden. I praksis er det som et privat netværk med vores egne fiberoptiske kabler mellem hver eneste server, vi har. Signaler sendes med lysets hastighed og oplevelsen bliver lige så god som hvis du har en boks i stuen koblet direkte til dit fjernsyn”, lover Buser.

Se også: De bedste smartphones til at spille Stadia på

 

 

Ingeniør fik ideen til Stadia

Ideen til Stadia kom fra en af Googles egne ingeniører. Han kunne se, hvor lav forsinkelse, der rent faktisk er mellem slutbrugerne og serverne og han fik så ideen til at prøve spil af, for at se hvordan det ville fungere, forklarer Buser.

Buser forklarer videre, at deres første mål er at vise, at Stadia altså fungerer – og fungerer godt – og andet mål er så er blive størst på gaming. “Spilkonsoller har tidligere toppet på 100-150 millioner brugere, vi vil nå milliarder”, lyder det fra Buser.

Google Stadia slippes fri i 14 lande den 19. november, her i blandt også Danmark og der vil være 40 spil klar ved lanceringen og nye spil kommer herefter løbende til. I starten vil det kun være muligt at spille via wifi eller ethernet-forbindelse, men med tiden vil det også blive muligt at spille over mobile netværk.

Se også: Nyheder om gaming

kilde