Microsoft og Sony indgår aftale om spilstreaming
Det forventes nu, at Sony vil benytte Microsofts cloudtjeneste Azure til den kommende PlayStation streamingtjeneste. Microsoft har selv testet en streamingtjeneste under Xbox-mærket. Det er dog ikke det eneste samarbejde, der kommer mellem de to selskaber. Også inden for halvledere og AI skal de samarbejde.
Microsoft og Sony i stort cloud-samarbejde
Ved præsentationen af samarbejdet nævnte Sonys administrerende direktør, Kenichio Yoshida, de to selskabers særlige relation, hvor de i mange år både har været vigtige samarbejdspartnere for hinanden, men også konkurrenter på visse områder. Han slog dog også fast, at samarbejdet omkring skyløsninger vil være et stort fremskridt på området.
Også Microsofts direktør, Satya Nadella, talte godt om samarbejdet og nævnte, at Sony altid har været førende inden for både underholdning og teknologi, og at det nye samarbejde mellem Sony og Microsoft vil bygge videre på den tradition.
På spilsiden har Microsoft og Sony været hårde konkurrenter, siden Xboxen blev lanceret i 2001. For at kunne konkurrere med Amazon Web Services er det dog en kæmpe fordel for Azure at få PlayStations streamingtjeneste under sine vinger. Samtidig er Sony naturligvis interesserede i, at PlayStation-brandet beholder sin konkurrencedygtighed, og derfor er det vigtigt for Sony at satse hårdere på streaming af høj kvalitet.
Se også: Find mobilabonnement med meget data
Fra traditionel konsolspil til streaming
Det er netop på det område, at Sony, ifølge analytikere fra industrien, har brug for hjælp. Tidligere har der i industrien været talt en del om Sonys valg af at fortsætte af den traditionelle konsol-rute og ikke give sig i lag med streaming på samme niveau som en del af de andre store aktører, før nu. Det har givet alle konkurrenterne et forspring, mener Rebekah Valentine fra GamesIndustry.biz. Samarbejdet med Microsoft ændrer på alt dette.
Sony har dog også et ben i streamingverden. Selskabets PS Now-tjeneste giver streamingadgang til gamle PlayStation-spil, og den tjeneste sidder på 36 procent af verdensmarkedet for spilstreaming i dag, fortæller IHS Markit-analytiker Piers Harding-Rolls.
Han mener dog, at Sony ikke har tilstrækkelig med ekspertise og infrastruktur til at følge med i den voldsomme udvikling, streamingmarkedet er i, og derfor er Microsoft den bedste løsning for Sony, også selvom der er konkurrence mellem de to selskabers konsoller, Xbox og PlayStation. Ved at samarbejde kan de bedre klare sig i konkurrence med for eksempel Google, der i dag sammen med Apple er helt dominerende inden for mobilverden, når det gælder softwareteknologi.
Se også: Bedste mobiltelefoner til at spille på
Stadig ikke mange detaljer om samarbejdet
Samarbejdet mellem Sony og Microsoft er endnu så nyt, at vi ikke har mange detaljer omkring det hele. Indtil videre har de meldt ud, at de vil samarbejde om udvikling af blandt andet billedsensorer og AI.
For Microsoft er det en mulighed for at få sin skyteknologi mere integreret i forbrugerprodukter som kameraer og TV-apparater, hvor de i dag mest er til stede inden for erhvervsområdet.
Se også: Nyheder om spilstreaming
Sidste nyt om teknologi
Sagen har udviklet sig. Siden vi kørte artiklen er der sket mere. katrine gik videre med historien. 16/5/2019 blev sagen bragt videre med en artikel omkring Samsung vil forbedre batteritiden i smartphones med 3nm-chips – Klik her for at læse den påfølgende artikel.. Tjek også seneste nyt om temaet her.